صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   چاه آزمایی

چاه آزمایی

 درس چاه آزمایی یا به قول نفتی ها well test  یکی از پر کاربردترین دروس در صنعت نفت است که در مورد بررسی و تست توانایی تولید و اقتصادی بودن مخزن و همچنین بدست آوردن خواص مخزنی از جمله فشار ، اثر پوسته ،تراوایی و... است که به صورت دوره ای و با توجه به نیاز به اطلاعات مخزنی در صنعت اجرا می شود.

این درس از جمله دروس مشترک در گرایشات حفاری، مخزن و بهره برداری است و دانشجویان گرایش اکتشاف از مطالعه آن معاف هستند. لذا از جمله دروس مهم علی الخصوص برای مهندسین مخزن است که اساساً باید برای برنامه ریزی حفاری های جدید و توسعه میادین نفتی اقدام کنند و در نتیجه به اطلاعات چاه آزمایی نسبت به گرایشات دیگر نیاز بیش تری دارند. بنابراین مطالعه اصولی و کاربردی این درس کمک شایانی به دانشجویان عزیز در رابطه با آینده شغلی آنها خواهد کرد.

برای مطالعه و یادگیری این درس منابعی پیشنهادی که از سوی مدرسین و اساتید محترم معرفی شده است، کتاب  well test نوشته John Lee و چاه آزمایی پیشرفته Horne  هستند که البته کتب دیگری برای مطالعه این درس موجود است که ما به معروفترین و ارجح ترین آنها اشاره کردیم. باید توجه داشت که در تمامی این کتب مطالب پایه ای از جمله تست های کاهش و ساخت فشار، چاه آزمایی مخازن گازی، تست ساقه مته، نمودارهای تحلیلی و تجربی ، چاه آزمایی چند فازی و... مورد بحث قرار گرفته اند.

در رابطه با نحوه آمادگی این درس برای آزمون کارشناسی ارشد باید گفت که مانند درس خواص سیالات مطالعه تشریحی آن با مطالعه تستی آن کاملاً متفاوت است. چرا که در این درس بعضاً فرمول های پیچیده ای همراه با نمودارهای آماده ای مطرح می شوند که نیازمند وقت کافی برای تحلیل و بررسی هستند که عملاً از چهارچوب کنکور خارج می شود لذا تنها مطالب اصولی و بنیادی همراه فرمول های اصلی باید مورد مطالعه عمقی قرار گیرند. در بحث نمودارها نیز باید به نمودارهای مشتق، نمودارهای لگاریتمی و رابطه های حاکم بر آن توجه لازم را نمود. مبحث دیگری که خیلی به یادگیری درس چاه آزمایی کمک خواهد کرد مطالعه دقیق درس مهندسی مخزن 1 خواهد بود که تاثیر بسزایی در یادگیری آن دارد.

دپارتمان راهیان نفت با بهره گیری از تجربه چند ساله و کارنامه درخشان خود با تألیف کتاب ویژه چاه آزمایی (جلد ششم) بستری فراهم نموده که داوطلبان عزیز دیگر نگران خاصی برای این درس احساس نکنند. از ویژگی های این کتاب این است که در عین حالی که  شامل تمامی مطالب مهم و مفهومی است دارای متنی ساده و روان بوده که مطالعه آن برای داوطلب کسل کننده نباشد. در موازی با این کتاب و سایر کتب، دپارتمان راهیان نفت با برگزاری کلاس های تکمیل کننده که در مدت زمانی کوتاه عموماً 3 الی 4 روزه با تدریس تمامی مطالب و مفاهیم و برطرف کردن ایرادات و مشکلات احتمالی داوطلبان عملا ً نگرانی برای داوطلبان عزیر باقی نخواهد گذاشت. امید است که با یاری خداوند گام دیگری در موفقیت شما عزیزان برداریم.

 

 

 

چاه ازمایی

 

 

 

راهیان نفت 

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت

موسسه آموزش عالی آزاد نگاره