صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   مصاحبه اختصاصی با جناب آقای علی شعبانی (رتبه 9 مهندسی حفاری و بهره برداری 1394)

رتبه های برتر راهیان نفت


1. با سلام؛ در ابتدا تشکر می‌کنیم به خاطر وقتی که برای مصاحبه اختصاص دادید. کمی خود را معرفی کنید. متولد چه شهری هستید؟ بفرمایید مقطع کارشناسی را در چه رشته و دانشگاهی گذراندید وکدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده اید؟

 من هم حضور شما سلام و خسته نباشید عرض می کنم. علی شعبانی هستم. متولد سال 71, در یک خانواده ی معمولی در شهر شیراز بزرگ شدم. ما اولین ورودی های دانشگاه دولتی لامرد بودیم که بهمن سال 90 وارد این دانشگاه شدیم. امسال توانستم به لطف خدا و با تلاش خودم رتبه 9 گرایش مهندسی حفاری و بهره برداری رو کسب کنم و برای مقطع ارشد بنده گرایش مهندسی بهره برداری دانشگاه صنعتی شریف رو انتخاب کرده ام.

 2. چه زمانی دقیقا برای مطالعه ویژه کنکور ارشد مهندسی نفت استارت زدید؟ چه سطح علمی اولیه ای داشتید؟ کمی توضیح دهید.

دقیقا از بهمن 92 یعنی یکسال قبل از کنکور ، تصمیم گرفتم که کنکور بدم و شروع به انجام مطالعات پراکنده کردم. استارت اصلی برای مطالعه ی منظم حدودای 20 تیر زده شد. در شروع کار واقعا از لحاظ روحی پایین بودم و تخمین میزدم که با روزانه 14 ساعت مطالعه حداکثر دانشگاه کرمان یا تبریز قبول شوم. چون ما ورودی بهمن بودیم، یک ترم از بقیه عقب بودیم و هیچکدام از دروس لاگ، تست، حفاری2 ، گل، سیمان، بهره و دوفازی رو پاس نکرده بودیم.این موضوع خیلی منو نگران می کرد.

 3. از روزی که درس خواندن را شروع کردید را تا روز کنکور ، به بازه های 2 ماهه تبدیل کنید و بگویید در هر بازه روزانه چقدر درس می خواندید؟

در کل در تمام تابستان روزانه بین 6 تا 7 ساعت مطالعه داشتم ولی از مهر ماه به بعد ساعت مطالعه ام به حدود 9 تا 10 ساعت رسید و هرگز، جز در روزهای آزمون از این مقدار کمتر نشد.

4. قبول شدن در مقطع کارشناسی با قبولی درکارشناسی ارشد چه تفاوتی دارد؟

برای من که بخاطر مسایل مختلف, کنکور کارشناسی را خراب کرده بودم، واقعا قبولی در مقطع ارشد مهم بود. برای من صرفا جبران نتیجه مهم بود، نه چیز دیگر.

5. داوطلبان امسال برای موفقیت در کنکور بر روی چه منابع مطالعاتی، جزوات و کتابهایی تمرکز کنند؟

به نظر من جز در درس مهندسی بهره برداری که اصلأ منبع مشخصی نداره، در بقیه ی دروس کتاب های راهیان به همراه یک جزوه معروف کافی است. برای درس بهره برداری نظری ندارم.

 6. نظر شما در ارتباط با اهمیت کنکورهای آزمایشی چیست؟ آیا شرکت در آزمون های آزمایشی اصلأ ضروری است؟ آیا خود شما در آزمون های آزمایشی مؤسسات شرکت کردید؟ آیا رتبه آزمون های آزمایشی شما نزدیک به رتبه واقعی شما در کنکور اصلی ارشد مهندسی نفت بود؟ چه توصیه ای در این ارتباط برای دانشجویان امسال دارید؟

بله، در آزمون های آزمایشی دپارتمان راهیان نفت شرکت می کردم و معمولأ رتبه تک رقمی کسب می کردم و در کنکور نیز همین نتیجه حاصل شد. کنکور خیلی شبیه ورزش است. درس خواندن مثل تمرین کردن و یادگیری ورزش کاراته است. تست زدن در خانه مثل تمرین کردن با آدمک چوبی است. شرکت در آزمون های آزمایشی مثل شرکت در مسابقات تدارکاتی است و در نهایت شرکت در کنکور ارشد مثل شرکت در یک تورنومنت مهم کشوری است. چه کسی از بازی تدارکاتی به منظور آماده سازی رقابت اصلی بدش می آید؟!

تمرین، تمرین، تمرین = معجزه

 7. نظر شما در ارتباط با اهمیت کلاسهای آمادگی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت چیست؟ ایا شرکت در این کلاسها اصلأ ضروری است؟ آیا خود شما در کلاسهای مؤسسات شرکت کردید؟ چه توصیه ای در این ارتباط برای دانشجویان امسال دارید؟

به نظر من برای موفقیت در گرایش های مهندسی حفاری و مهندسی مخازن و کسب رتبه تک رقمی ، شرکت در کلاس ها الزامی است. مگر اینکه شما از دانشجویان زرنگ صنعتی شریف, دانشگاه تهران, امیرکبیر و صنعت نفت باشید. منابع ارشد نفت واقعا گسترده است. بنده کلاس های راهیان نفت در شیراز را شرکت کردم. از وقتی که در اولین کلاس راهیان شرکت کردم به اهمیت این کلاس ها پی بردم چون در این کلاس ها تمام نکات مهم به دقت توضیح، موشکافی و رفع اشکال می شود. این کلاس ها به منزله ی مواد نیرو زا و مقوی برای یک ورزشکار است. من اعتراف میکنم که بدون این کلاس ها 90 هم نمی شدم.

8. برگردیم به نحوه مطالعات شما برای کنکور ارشد، آیا درس خاصی بود که تا روز کنکور شما را اذیت کند؟ و آیا در درس خاصی ضعف داشتید؟ اگر داشتید با آن چه کردید؟

درس زبان و ریاضی همیشه مرا آزار میدادند. با مطالعه ی روزانه و منظم زبان توانستم بر آن مسلط شوم. اما چون از تست ریاضی بدم می آمد، ریاضی را رها کردم و نخواندم. فقط ماه آخر با مرور تعداد کمی از فرمول ها توانستم 10 درصد ریاضی بزنم که فکر میکنم کافی بود.

9. روزهایی که فشار کنکور به اندازه‌ای بود که واقعا احساس می کردید که دیگر نمی توانید، چه می کردید؟

من این فشار را از قبل پیش بینی کرده بودم. پس هر روز در ساعت مشخصی به مدت یک ساعت از کتابها فاصله میگرفتم و با موزیک خیلی شاد ورزش میکردم، طوری که هرگز به مطالب خوانده شده فکر نمیکردم. من واقعا از برنامه ریزی ام لذت میبردم.

10. نقش خانواده ، دانشگاه محل تحصیل و دوستان درموفقیت شما چقدر موثر بود؟

واقعا پدر و مادرم محیط مناسبی را برای مطالعه در خانه برایم فراهم کردند. دوستان دلسوزم هم از هر نظر کمکم می کردند. هم خانه ای هایم هم واقعا برایم زحمت کشیدند.

11. آیا روز شروع درس خواندن برای کنکور رتبه ای را برای خود متصور بودید؟ آیا روز قبل از کنکور فکر می کردید که چه رتبه ای کسب می کنید؟

من همیشه وظیفه محور بودم نه نتیجه محور. دوست دارم به جای تمرکز روی مقصد خیالی، از منظره ی جاده لذت ببرم. من هرگز در هیچ آزمونی رتبه ای برای خود تصور نکردم و فقط با انگیزه تلاش کردم.

 

12. چه کسی در مسیر کنکور شما بیشترین تاثیر را روی شما داشت؟

من هرشب اسم همه کسانی که کوچکترین کمکی به من کرده بودند را در یک برگه یادداشت میکردم و اوقاتی که از همه چیز خسته میشدم، به این برگه نگاه می کردم و دلگرم میشدم. این کار باعث می شد به نیمه ی پر لیوان نگاه کنم و به آینده خوشبین باشم. در کل استاد میرجردوی, مهندس کاظم زاده, سید علی حسینی, محسن امیری و دکتر قاجار و ... بیشترین تاثیر را در موفقیت بنده داشتند.

13. چرا دعوت به همکاری با دپارتمان تخصصی راهیان نفت را در تألیف و طراحی سؤالات آزمون های آزمایشی را پذیرفتید؟ از طراحی و تألیف این منابع جدید چه انگیزه و هدفی دارید؟

دپارتمان راهیان نفت داره کار مقدسی انجام میده و عدالت علمی رو به معنای واقعی گسترش میده. من دوست ندارم علم مهندسی نفت صرفا محدود در چهار دانشگاه برتر باشه. من برای گسترش عدالت علمی هر کاری میکنم و هیچ قصد دیگه ای ندارم.

14. در پایان، به عنوان یک فرد موفق در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی کشور، چه توصیه‌ای برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت دارید؟

از هر نوع حاشیه به دور باشید. به دوستان خود کمک کنید. به آینده خوشبین باشید. قطعا در بدترین شرایط هم میشه موفق شد. موفقیت خیلی نزدیکه...

با تشکر از حسن همکاری و صداقت شما در پاسخگویی به سؤالات ما. آرزومندیم در تمامی مراحل زندگی سالم، صادق و موفق باشید.

 

راهیان نفت

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت