صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   مصاحبه اختصاصی با جناب آقای مچتبی ایزدمهر (رتبه 1 مهندسی مخازن هیدروکربوری 1393)

راهیان نفت

جناب آقای مجتبی ایزدمهر

رتبه 1 گرایش مهندسی مخازن هیدروکربوری

(رتبه 2 آزمون جامع مرحله دوم راهیان نفت در سال گذشته)


**** درصد های آقای ایزدمهر****

زبان 58.9 ریاضی 55 زمین51.67 سنگ وسیال 66.67 لاگ و تست 70.37 مخازن 76.67 بهره و حفاری 51.67

 

1. با سلام؛ در ابتدا تشکر می‌کنیم به خاطر وقتی که برای مصاحبه اختصاص دادید. کمی خود را معرفی کنید. متولد چه شهری هستید؟ بفرمایید مقطع کارشناسی را در چه رشته و دانشگاهی گذراندید وکدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده اید؟

با سلام، من مجتبی ایزدمهرم متولد و بزرگ شده ی شهر کرمانشاه هستم و بعد از تحصیل دوره ی کارشناسیم در دانشگاه صنعت نفت (اهواز) در گرایش مخازن نفتی تصمیم گرفتم که ادامه تحصیلم هم در همین رشته باشه. البته بورس رشته ی مدیریت و اقتصاد نفت شرکت توتال برای دانشگاه آی اف پی هم داشتم که با اومدن رتبه یک تصمیم گرفتم در دانشگاه شریف ادامه تحصیل بدم.

 

2. چه زمانی دقیقا برای مطالعه ویژه کنکور ارشد مهندسی نفت استارت زدید؟ چه سطح علمی اولیه ای داشتید؟ کمی توضیح دهید.

در مورد زمان شروع مطالعه برای کنکور من دوره ی تابستون رو چندان توجهی نکردم (که البته به شما اصلا چنین چیزی رو توصیه نمی کنم چون من نسبتا پایه ام قوی بود) و تمرکز اصلی مطالعه من از 29 شهریور و در  دانشگاه شروع شد که با برنامه بود.

توی دوره ی کارشناسی معمولا من اگر درسی رو می خوندم به خاطر علاقه م بود (که البته به همین دلیل جزو نفرات برتر نبودم) ولی اکثر درس های تخصصی رو سعی کرده بودم نسبتا مفهومی بخونم (که به شما هم پیشنهاد میکنم همینطوری بخونید) و بنابراین سطح علمی من نسبتا بالاتر از حد متوسط بود.

 

3. از روزی که درس خواندن را شروع کردید را تا روز کنکور ، به بازه های 2 ماهه تبدیل کنید و بگویید در هر بازه روزانه چقدر درس می خواندید؟

شاید زمانی که برای اولین بار کتاب ها رو خواستم باز کنم اوایل مرداد بود که البته توی دوره ی مرداد و شهریور چندان مطالعه ای نداشتم و فقط کتاب های زمین شناسی عمومی و ریاضی 1 رو خوندم (که البته من به دلایل متعددی نمی تونستم تابستون درس بخونم) و شاید به طور تقریبی هر یکی دو روزی یک ساعت می خوندم.

 

4. قبول شدن در مقطع کارشناسی با قبولی درکارشناسی ارشد چه تفاوتی دارد؟

کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت نسبتا آسان تر از کارشناسی است و این هم به دلیل جزوه محور بودن، تعداد کم تر شرکت کننده ها، و حفظی بودن مهندسی نفته؛ البته نباید خیلی هم کنکور رو ساده گرفت ولی خوب فرصت فراوانی برای بروز استعداداتون در این کنکور دارید.

5. قبل از ورود به دانشگاه برای لیسانس از رشته تحصیلیتون شناخت داشتید؟ آیا واقعا با علاقه وارد شدید؟ و اگر نه آیا در دوران لیسانس به این رشته علاقمند شدید؟

نه، من خیلی از مهندسی نفت شناخت نداشتم و بیشتر فکر می کردم تمام گرایش ها شبیه حفاری اغماری اند ولی دوره کارشناسی فرصت عالی برا آشنایی به این رشته و علاقه مند شدن به این رشته بود چرا که برخلاف رشته هایی مثل برق و مکانیک در مهندسی نفت فرصت بسیار زیادی برای reaseach وجود داره و رشته هم رشته ی جالبیه!

 

6. داوطلبان امسال برای موفقیت در کنکور بر روی چه  منابع مطالعاتی و کتابهایی تمرکز کنند؟

سعی کنند طراح ها رو پیدا کنند و جزوه های مد نظر اون ها رو بخونند ولی درگیر شایعات هم نشوند، من جزوه های اساتید دانشگاه صنعت نفت و شریف به همراه کتاب ها و منابع مرتبط (حالا چه از راهیان چه بقیه کتاب ها) رو پیشنهاد میکنم ولی براساس شرایط جزوه های باید بیشتر یا کم تر شوند.

7. نظر شما در ارتباط با اهمیت کنکورهای آزمایشی چیست؟ ایا شرکت در آزمون های آزمایشی اصلأ ضروری است؟ آیا خود شما در آزمون های آزمایشی مؤسسات شرکت کردید؟ آیا رتبه آزمون های آزمایشی شما نزدیک به رتبه واقعی شما در کنکور اصلی ارشد مهندسی نفت بود؟ چه توصیه ای در این ارتباط برای دانشجویان امسال دارید؟

وابسته به شخص است، برای من که به شخصه نسبتا نا منظم هستم آزمون های آزمایش بهترین وسیله برای تنظیم خودم است، البته برای افراد منظم تر هم پیشنهاد میکنم که در آزمون آزمایشی شرکت کنند که نقاط ضعف و قوت خودشون رو پیدا کنند، اما زیاد نگران رتبه های بد و مغرور به رتبه های خوبتون نشید! تقریبا شبیه بود میانگین رتبه های من 1 و2 بود و کنکور هم 1 شدم.

8. چرا دعوت به همکاری با دپارتمان تخصصی راهیان نفت را در تألیف و طراحی سؤالات آزمون های آزمایشی را پذیرفتید؟ از طراحی و تألیف این منابع جدید چه انگیزه و هدفی دارید؟

بهترین طراحان برای سوالات قاعدتا فارغ التحصیل های همون رشته ها هستند که با اساتید و تم سوالات آشنا هستند(که آزمون راهیان نفت در این زمینه قوی تره). من موقع درس خواندن مخصوصا اون هایی که مفهومی تر خوندم، بارها و بارها سوالاتی به ذهنم می رسید که فکر می کردم طراحان هم به چنین سوالاتی علاقه مند هستند (باتوجه به روحیات طراحان) و خیلی دوست داشتم که این سوالات جالب که چندین تا از اون ها هم توی کنکور امسال هم اومدند رو در اختیار بقیه قرار بدم.

9. برگردیم به نحوه مطالعات شما برای کنکور ارشد، آیا درس خاصی بود که تا روز کنکور شما را اذیت کند؟ و آیا در درس خاصی ضعف داشتید؟ اگر داشتید با آن چه کردید؟

من بزرگترین مشکلم با درس زمین شناسی بود که متاسفانه پایه ضعیفی توی این دروس داشتم و این دروس هم به شدت حفظی به نظر می رسیدند که با مطالعه سوال های کنکور سال های قبل زمین شناسی تا حد زیادی مشکل من حل شد.

10. روزهایی که فشار کنکور به اندازه‌ای بود که واقعا احساس می کردید که دیگر نمی توانید، چه می کردید؟

من تقریبا هیچ وقت همچنین حسی رو نداشتم چون از زمانی که شهریور ماه در حرم مطهر امام رضا (ع) تصمیم گرفتم به صورت جدی، برای کنکور بخوانم تا زمانی که نتایج آمد همیشه این دعا را می کردم که خدایا هر چه خیر منه پیش بیاد، و همیشه هم میدونستم که نه الزاما شریف قبول شدن سعادت و خوشبختی رو میاره(بچه های سال های پیش نمونه های زیادی رو دیدم) نه کسانی که کنکور قبول نشدند، بیچاره میشن (بازهم بچه های سال های پیش نمونه اش بودن)، بنابراین همیشه با آرامش درس میخوندم و سعی میکردم نگرانی به خودم راه ندم.

11. نقش خانواده ، دانشگاه محل تحصیل و دوستان درموفقیت شما چقدر موثر بود؟ 

قاعدتا تشویق های خانواده نقش بسیار مثبتی در امیددهی و ایجاد انگیزه داشت، دانشگاه صنعت نفت هم به خاطر اساتید خوبش نقش بسیار خوبی در آموزش مفهمومی مطالب داره و بعضی دوستان عزیزم که واقعا در مدت کنکور لطف داشتند و منو بسیار راهنمایی کردند هم تاثیر به سزایی داشت.

12. آیا روز شروع درس خواندن برای کنکور رتبه ای را برای خود متصور بودید؟ آیا روز قبل از کنکور فکر می کردید که چه رتبه ای کسب می کنید؟

کاری که من در کنکور کارشناسی و ارشد انجام دادم این بود که رتبه ای رو برای خودم متصور نمی شدم، با اینکه میدیدم رتبه های آزمون ها امید بخش هستند با این وجود با امید واهی خودم رو فریب نمی دادم، چرا که از لحاظ روانشناسی فکر زیاد در مورد اون چیزی که تمایل به رسیدن بهش داریم (مثلا رتبه 1) و فکر در مورد بعد از اون باعث بی انگیزگی میشه!!!

13. چه کسی در مسیر کنکور شما بیشترین تاثیر را روی شما داشت؟

بیشترین تاثیر رو دوست و هم اتاقی خوبم آقای میلاد جلیلیان داشت و واقعا از ایشون ممنون هستم.

14. در پایان، به عنوان یک فرد موفق در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی کشور، چه توصیه‌ای برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت دارید؟

کنکور کارشناسی ارشد فقط یک اتفاق کوچیک توی زندگی بلند ماست، بیشتر از این که مهم باشه توی کنکور به چه رتبه ای می رسیم، مهم اینه که اگر به اون رتبه رسیدیم می خواهیم چکار کنیم و مسیر زندگیمون رو به چه سمتی هدایت کنیم.

با تشکر از حسن همکاری و صداقت شما در پاسخگویی به سؤالات ما. آرزومندیم در تمامی مراحل زندگی سالم، صادق و موفق باشید.

 

راهیان نفت

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت