صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   خواص سنگ های مخرن (پتروفیزیک)

خواص سنگ های مخزن (پتروفیزیک)


 درس خواص سنگ های مخزن (پترو فیزیک ) یکی از دروس پایه و بنیادی مهندسی نفت است که می توان آن را اولین درس از مجموعه دروس تخصصی مهندسی نفت دانست که دانشجویان در مقطع کارشناسی در ترم های سوم یا چهارم آن را می گذرانند.

همانطور که می دانیم نفت این ماده ارزشمند برخلاف تصورات عامیانه که فرض بر دریاچه بودن نفت در زیر زمین دارند، در درون خلل و  فرج سنگ های مخزن که می توان آنها را مانند یک اسفنج آغشته به آب در مقیاس کوچک و تحت فشار تصور کرد ذخیره می شود. لذا یک مهندس نفت با مطالعه دقیق خصوصیات فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی این سنگ ها با قابلیت ذخیره سازی نفت ، درک کامل و اصولی  از مسیر اکتشاف تا بهره برداری نفت پیدا می کند.

منابعی که به طور عموم مورد استفاده دانشجویان و اساتید این رشته قرار می گیرد، کتاب  Amyx  ، Tarek Ahmed و پتروفیزیک Tiyab  می باشند که به طور ویژه بر روی مباحث تخلخل، تراوایی، اشباع شدگی، ترشوندگی، تراکم پذیری و خواص الکتریکی تمرکز کرده اند.

دانشجویان عزیز در دوره مطالعه این درس باید بر تمامی فصول تسلط کافی را پیدا کنند چرا که نمی توان این گونه برداشت کرد بعضی فصول مهم و بعضی دیگر قابل اغماض هستند . در بحث کنکور ارشد نیز با بررسی سوالات 5 سال اخیر می توان دریافت که طراحان محترم کنکور طوری ترتیب اثر داده اند که حداقل از هر فصل یک سوال در باکس سوالات خواص سنگ گنجانده شود. لذا مطالعه مفهومی و کلیدی این درس خصوصاً در مباحث ترشوندگی، فشار موئینگی، اشباع شدگی و تروایی نسبی به طور جد به داوطلبان عزیز کنکور سراسری ارشد توصیه می شود. در بحث مطالعه کنکور ارشد توصیه ما: 1- مطالعه مفهومی مطالب 2- تکرار مطالب حفظی 3- شناخت دقیق نمودار ها و در انتها تأکید فراوان بر تبدیل واحدها و فرمول های این درس داریم.

از آنجا که دپارتمان راهیان نفت همواره برطرف کردن نگرانی ها و دلواپسی های ذهنی داوطلبان را رسالت خویش قرار داده، کتاب جلد هفتم ویژه خواص سنگ های مخرن (پتروفیزیک ) را منتشر نمود که هم اکنون ویرایش سوم آن به لطف خدواند متعال در اختیار علاقه مندان قرار گرفته و هرساله مورد توجه داوطلبان می باشد. در تألیف این کتاب نیز مانند دیگر کتب دپارتمان، سعی بر ایجاد پیوندی جذاب بین دانشجو و کتاب بوده که با پوشش کامل مطالب از ایجاد عدم علاقه نسبت به این درس در دانشجویان که به خاطر بعضی کتب منبع که عمدتاً دارای متن انگلیسی هستند و شاید برخی داوطلبان و دانشجویان رغبت به مطالعه آنها نداشته باشند، جلوگیری کند. در موازی با این کتاب و سایر کتب، دپارتمان راهیان نفت با برگزاری کلاس های تکمیل کننده که در مدت زمانی کوتاه عموماً 3 الی 4 روزه با تدریس تمامی مطالب و مفاهیم و برطرف کردن ایرادات و مشکلات احتمالی داوطلبان عملا ً نگرانی برای دواطلبان عزیر باقی نخواهد گذاشت.  امید است که با یاری خداوند گام دیگری در موفقیت شما عزیزان برداریم.

 

 

خواص سنگ های مخزن

 

راهیان نفت 

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت

موسسه آموزش عالی آزاد نگاره