صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   مصاحبه اختصاصی با جناب آقای مهران عشق ترکی (رتبه 3 مهندسی اکتشاف نفت 1394)

رتبه های برتر راهیان نفت

 

1. با سلام؛ در ابتدا تشکر می‌کنیم به خاطر وقتی که برای مصاحبه اختصاص دادید. کمی خود را معرفی کنید. متولد چه شهری هستید؟ بفرمایید مقطع کارشناسی را در چه رشته و دانشگاهی گذراندید وکدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده اید؟

با عرض سلام؛ مهران عشق ترکی هستم متولد شهر اهواز ورودی 87 مقطع کارشناسی دانشگاه صنعت نفت رشته ی مهندسی نفت گرایش اکتشاف، بعد از اینکه در سال 91 فارغ التحصیل شدم ترجیح دادم به جای ادامه تحصیل در مقطع ارشد، امریه وزارت نفت رو برگزینم. به یاری خدا پس از گذراندن این دوره دو ساله توانستم در کنکور ارشد شرکت کرده و رتبه سوم گرایش اکتشاف رو کسب کنم. برای مقطع ارشد نیز دانشگاه صنعت نفت را انتخاب کرده ام.

2. چه زمانی دقیقا برای مطالعه ویژه کنکور ارشد مهندسی نفت استارت زدید؟ چه سطح علمی اولیه ای داشتید؟ کمی توضیح دهید.

از اواخر تابستان برنامه ریزی و مطالعه ی جدی دروس کنکور را بصورت هدفمند شروع کردم اما قبل از این برنامه ریزی  یعنی در تابستان شرایط و محیط کاری بنده ایجاب می کرد که مطالعات پراکنده ای رو در همه ی زمینه ها داشته باشم خصوصا اینکه این موقعیت فراهم  شد تا بتوانم پایه های زمین شناسی از جمله زمین شناسی عمومی؛ زمین شناسی نفت و زمین شناسی تخصصی رو تقویت کنم. همین امر موجب شد که در شرایط خوب و مطلوبی از لحاظ علمی قرار بگیرم.

3. از روزی که درس خواندن را شروع کردید را تا روز کنکور ، به بازه های 2 ماهه تبدیل کنید و بگویید در هر بازه روزانه چقدر درس می خواندید؟

در فصل  پاییز روزانه حدودا 4 ساعت را به مطالعه اختصاص می دادم ولی از دی ماه به بعد با توجه به کم شدن مشغله های کاری توانستم ساعات مطالعه ام را افزایش داده و به دو برابر یعنی 8 ساعت برسانم. البته داوطلب های عزیز توجه داشته باشند که اعداد و ارقام مطرح شده بصورت میانگین هست و توصیه می کنم هرداوطلب برنامه ی مطالعاتی خود را بر اساس شرایط زندگی و توانایی هایی که در خود می بیند تدوین کند.

4. قبول شدن در مقطع کارشناسی با قبولی درکارشناسی ارشد چه تفاوتی دارد؟

ممکن است در نگاه اول قبولی در مقطع ارشد راحت تر از قبولی در مقطع کارشناسی بنظر برسد؛ شاید این به این دلیل باشد که داوطلبان عزیز تصور کنند با یکسری منابع مشخص و جزوات معین سروکار دارند. اما نظر کلی بنده این هست که محدودیت ظرفیت های اعلام شده دانشگاه ها این رقابت رو تنگاتنگ و سنگین تر می کند و چه بسا داوطلبی با کم کاری، خصوصا در هفته های نزدیک به کنکور، شانس قبولی در دانشگاه مورد نظر خود را از دست بدهد.

5. داوطلبان امسال برای موفقیت در کنکور بر روی چه منابع مطالعاتی، جزوات و کتابهایی تمرکز کنند؟

در مورد زبان انگلیسی و ریاضی، شخصا معتقدم نیازی نیست جزوه یا کتاب خاصی رو مطالعه کنند و  بنظرم صرف اینکه بتوانند سرفصل ها را پوشش دهند کفایت می کند اما هرگز توصیه نمی کنم که آنها را کنار بگذارند، در مورد بقیه دروس کلیه ی منابع و جزوات معرفی شده توسط سایت راهیان نفت و هم چنین کتب ویژه مهندسی نفت انتشارات راهیان ارشد رو پیشنهاد می کنم و توصیه من به داوطلبین عزیز این هستش که به هیچ وجه به جزواتی که در اختیار دارید بسنده نکنید و از کتب راهیان ارشد که در واقع چکیده ای از جزوات مهم و نکات پر تکرار کنکوری هست به نحو احسن استفاده کنید.

6. نظر شما در ارتباط با اهمیت کنکورهای آزمایشی چیست؟ ایا شرکت در آزمون های آزمایشی اصلأ ضروری است؟ آیا خود شما در آزمون های آزمایشی مؤسسات شرکت کردید؟ آیا رتبه آزمون های آزمایشی شما نزدیک به رتبه واقعی شما در کنکور اصلی ارشد مهندسی نفت بود؟ چه توصیه ای در این ارتباط برای دانشجویان امسال دارید؟

کنکور های آزمایشی با وجود آوردن حس رقابت آمادگی شما را برای کنکور ارشد حفظ می کنند و باعث می شوند طبق یک برنامه زمان بندی مشخص پیش بروید. علاوه بر مورد ذکر شده این فرصت فراهم می شود تا نقاط ضعف و قوت خود را در هر درس شناسایی کنید، به مرور نکات کلیدی بپردازید و جهت رفع نواقص و کمبودها اقدام لازم را انجام دهید.

بله من در همه ی آزمون ها به جز آزمون اول شرکت کردم و رتبه هایی که کسب کردم بین 6 تا 12 بود.  هدف بنده از شرکت در آزمون ها بیشتر پوشش و مرور نکات کلیدی بود. کمترین امتیازی که کنکورهای آزمایشی می تواند برای داوطلبین داشته باشد این است که یک اشتباه را دو بار تکرار نخواهند کرد و توصیه اکید بنده این است که به صرف خواندن و مطالعه کردن راضی نشوند؛ با شرکت در آزمونها  خود را آزموده، با بقیه شرکت کنندگان مقایسه کرده و پیشرفت خود را تسهیل بخشند.

7. برگردیم به نحوه مطالعات شما برای کنکور ارشد، آیا درس خاصی بود که تا روز کنکور شما را اذیت کند؟ و آیا در درس خاصی ضعف داشتید؟ اگر داشتید با آن چه کردید؟

بله همیشه نگرانی هایی بابت درس ژئوفیزیک داشتم و سردرگم بودم که چه جزوه یا منابعی رو باید مطالعه کنم حتی گاهی به فکر کنار گذاشتن آن می افتادم. اگر به کنکورهای گذشته هم نگاهی بندازید با توجه به تنوع سوالاتی که در این بخش هست و مبهم بودن بعضی مطالب به این نکته پی می برید که در درس ژئوفیزیک نمی توان به جزوه ای خاص تکیه کرد. من سعی کردم با نکته برداری و بخش بخش کردن هر فصل و توجه بیشتر به فرمول ها این ضعف رو برطرف کنم.

8. روزهایی که فشار کنکور به اندازه‌ای بود که واقعا احساس می کردید که دیگر نمی توانید، چه می کردید؟

مطلب جدیدی رو مطالعه نمی کردم؛ صرفا خلاصه نویسی ها یا نکته هایی رو که تهیه کرده بودم مرور کرده و یا اینکه به تفریح های مورد علاقه ام می پرداختم.

9. نقش خانواده ، دانشگاه محل تحصیل و دوستان درموفقیت شما چقدر موثر بود؟ 

مسلما خانواده و دوستان نقش بسزایی رو در مسیر رو به پیشرفت شما ایفا می کنند. جا دارد از خانواده خودم که من رو در این راه تنها نگذاشتند و صبورانه حمایت های لازم را بعمل آوردند تشکر کنم.

10. آیا روز شروع درس خواندن برای کنکور رتبه ای را برای خود متصور بودید؟ آیا روز قبل از کنکور فکر می کردید که چه رتبه ای کسب می کنید؟

از ابتدا هدف بنده فقط و فقط قبولی در دانشگاه صنعت نفت بود و نه کسب رتبه تک رقمی بنابراین نهایت تلاش خودم را کردم تا بتوانم به هدف خودم برسم. در طول برنامه ریزی هایی که داشتم و همچنین با توجه به نتایج آزمون های آزمایشی راهیان نفت این توانایی رو در خودم دیدم که بتوانم رتبه ی تک رقمی رو کسب کنم و لطف خدا هم شامل حال من شد و به این مرتبه رسیدم. روز قبل از کنکور که اصلا به رتبه فکر نمی کردم ولی بعد از کنکور تصورم بر این بود که جز 20 نفر اول باشم.

11. چه کسی در مسیر کنکور شما بیشترین تاثیر را روی شما داشت؟

در وحله ی اول پدر و مادر و دعای خیر آنها و بعد از آن استاد بزرگوارم جناب دکتر امیری بختیار که کمک های شایانی به بنده کرده اند.

12. چرا دعوت به همکاری با دپارتمان تخصصی راهیان نفت را در تألیف و طراحی سؤالات آزمون های آزمایشی را پذیرفتید؟ از طراحی و تألیف این منابع جدید چه انگیزه و هدفی دارید؟

بهر حال دپارتمان راهیان نفت نقش بسیار پررنگی در موفقیت بنده داشته و من ازین جهت خودم رو مدیون زحمت کشان این مجموعه میدونم، این باعث افتخار خواهد بود که گوشه ای از لطف این عزیزان رو جبران و بتوانم خدمتی به علاقمندان و دانشجویان متقاضی شرکت در کنکور ارشد مهندسی نفت بکنم. وچه لذتی بالاتر از این که انسان بتواند تجربیاتش را به هم نوعان خود منتقل کرده و موفقیت های آنها را ببیند.

13. در پایان، به عنوان یک فرد موفق در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی کشور، چه توصیه‌ای برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت دارید؟

اگر در این رابطه بخواهم صحبت کنم شاید ساعت ها زمان ببرد که در این مقال نمی گنجد پس تنها به بیان چند نکته اکتفا می کنم :

1.ابتدا هدف و انگیزه خود را مشخص کنید.

2.برای رسیدن به هدف، هوشمندانه برنامه ریزی کنید.

3.بهترین واقعیت را برای خود مجسم و طراحی کنید.

4.از تلاش و فعالیت و حرکت به سمت پیشرفت باز نایستید و ناامیدی را به خود راه ندهید.

5.از تجربیات دیگران بهره مند شده و محکم قدم بردارید.

6.به خودتان ایمان و باور داشته باشید و رویای موفقیت را در ذهن خود بپرورانید.

 

با تشکر از حسن همکاری و صداقت شما در پاسخگویی به سؤالات ما. آرزومندیم در تمامی مراحل زندگی سالم، صادق و موفق باشید.

 

 

راهیان نفت

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت