صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   مهندسی حفاری

 

مهندسی حفاری

 

 

مهندسی حفاری درسی بسیار شیرین و عملیاتی است که البته دانشجویان علی الخصوص کنکوری ها دل خوشی از این درس ندارند که البته گلایه های به حقی هم دارند! اگر عمیق تر به این درس نگاه کنیم می بینیم که طبیعت این درس این گونه است که عملیات حفاری چاه نفت یکی از عملیات های پیچیده در صنعت است چرا که شما کیلومترها در زیرزمین تنها با یک سری داده و نمودارها باید به جنگ طبیعت بروید که برخی مواقع نیز مغلوب این مبارزه خواهید شد. از این رو بحث مهندسی حفاری از موضوعات و مباحث تئوری و عملیاتی است که بالطبع انتظار نیست که دانشجویان و داوطلبان به تمامی آنها  تسلط داشته باشند.

برای تدریس و مطالعه مباحث این درس یکی از کتابهایی که مورد تأیید شورای برنامه ریزی وزارت علوم می باشد، کتاب Applied Drilling Engineering  است که اساتید محترم مدرس در دانشگاهها نیز این کتاب را به عنوان منبع اصلی درس معرفی کرده اند و مباحثی همچون حفاری دورانی، انواع سیالات، هیدرولیک حفاری، طراحی مته، طراحی جداری ، سیمانکاری و... را پوشش می دهد.

نگرانی که هر ساله در کنکور سراسری ارشد مهندسی نفت همیشه همراه دواطلبان بوده ، نگرانی از درس مهندسی حفاری است که دانشجویان در هر چهار گرایش مهندسی نفت دید بدی نسبت به این درس دارند و همیشه از مطالعه آن حالت گله مندانه دارند. البته در برخی مواقع نیز حق هایی دارند چون با نگاهی به سوالات سال های قبل بغیر از دوسال اخیر به این موضوع پی می بریم که بعضاً سوالاتی عملیاتی و جزوه محور طرح شده اند که شاید دانشجویان اطلاعی چندانی از آن ندارند. ولی خوشبختانه در چند سال اخیر خصوصاً 94-95 روند سوالات به سوی سوالات استاندارد و بر پایه منابع معرفی شده همچون Applied پیش رفته است و شاهد تغییرات خوبی در این درس هستیم. بنابراین توصیه اکید ما به تمامی دانشجویان و داوطلبان در هر چهار گرایش مهندسی نفت مطالعه دقیق و مفهومی و با اندکی نگاه عملیاتی به این درس است چرا که این درس تراز بالایی در آزمون کنکور ارشد داراست و غفلت کردن از آن می تواند به ضرر داوطلبان تمام شود.

دپارتمان راهیان نفت نیز که هیچ وقت دانشجویان خود و سایر داوطلبان را در مسیر موفقیت کنکور سراسری ارشد مهندسی نفت تنها نگذاشته با تألیف دو کتاب مجزا جلد نهم و جلد دوازدهم که به ترتیب مختص گرایشات (اکتشاف و مخزن) و ( حفاری و بهره برداری) هستند تاکنون توانسته کمکی سازنده و موثر به دواطلبان عزیز ارائه دهد. همچنین دپارتمان راهیان نفت با برگزاری کلاس های تکمیل کننده که در مدت زمانی کوتاه عموماً 3 الی 4 روزه با تدریس تمامی مطالب و مفاهیم و برطرف کردن ایرادات و مشکلات احتمالی داوطلبان عملا ً نگرانی برای داوطلبان عزیز باقی نخواهد گذاشت.  امید است که با یاری خداوند گام دیگری در موفقیت شما عزیزان برداریم.

 

 

مهندسی حفاری

 

 

راهیان نفت 

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت

موسسه آموزش عالی آزاد نگاره