صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   خواص سیالات مخزن

خواص سیالات مخازن هیدروکربوری

 

 یکی از دروس ابتدایی مهندسی نفت درس خواص سیال می باشد که در کنار دیگر رقیب و همکار خود یعنی درس خواص سنگ، پایه و  اصول مهندسی نفت رو تشکیل می دهند. به طور کلی این درس بر اصول رفتاری سیالات مخازن هیدروکربوری که شامل نفت ، گاز و گاز میعانی است تمرکز دارد. یک مهندس نفت باید با ویژگی های رفتاری این سیالات به نحوی آشنا باشد که در زمینه تخصص و گرایش خود اقدام متناسب با آن را انجام دهد . به عنوان مثال یک مهندس حفار باید بر اصول حفاری و نحوه برخورد با یک مخزن گازی کاملاً مسلط باشد و این امر تا زمانی که با خواص این مخزن و نحوه رفتاری آن آشنا نباشد، میسر نخواهد شد. مهندس مخزن نیز همچنین یک برای شبیه سازی رفتار یک مخزن قطعاً نیاز به شناخت سیالات مخزن خواهد داشت.

منابع مطالعاتی این درس معمولاً کتاب Mc Cain  و کتاب Tarek Ahmad  بوده که شامل فصولی همچون نمودارهای فازی ،خواص گازها، خواص نفت ، معادلات حالت ، محاسبات جداکننده و... هستند.

از این رو دانشجویان عزیز باید به طور کامل و مفهومی بر این درس مسلط باشند چرا که در قدم های بعدی در دروسی همچون مهندسی مخزن به مطالب این درس نیاز پیدا خواهندکرد.در مقطع کارشناسی و در حوزه دانشگاه این درس با محاسبات بعضاً پیچیده و طولانی همراه بوده و معمولاً به صورت کتاب باز (open book  ) از دانشجویان امتحان به عمل می آید. با این تعاریف قریب به اتفاق دانشجویان برای مطالعه این درس برای آمادگی آزمون کارشناسی ارشد با مشکل مواجه شده و دچار یک جور سر در گمی هستند که چگونه این درس کاملاً تشریحی رو در قالب سوالات چهار گزینه ای یاد بگیرند.

سوالات کنکور برخلاف نحوه امتحان این درس در دانشگاه بسیار مفهومی و پایه ای هستند به طوری که اگر دانشجو با مفاهیم اصلی و اساسی آن ناآشنا باشد قطعاٌ دچار مشکل خواهد شد . با یک بررسی در سوالات کنکور در چند سال اخیر مشاهده می کنیم که سؤالات مسئله ای و پیچیده انگشت شماراند و تمرکز طراحان محترم کنکور بر سوالات مفهومی و بنیادی این درس است.

دپارتمان راهیان نفت با بهره گیری از تجربه چند ساله و کارنامه درخشان خود با تألیف  کتاب ویژه خواص سیالات مخزن (جلد هشتم) بستری فراهم نموده که داوطلبان عزیز دیگر نگران خاصی برای این درس احساس نکنند . از ویژگی های این کتاب این است که در عین حالی که  شامل تمامی مطالب مهم و مفهومی است دارای متنی ساده و روان بوده که مطالعه آن برای داوطلب کسل کننده نباشد. در موازی با این کتاب و سایر کتب، دپارتمان راهیان نفت با برگزاری کلاس های تکمیل کننده که در مدت زمانی کوتاه عموماً 3 الی 4 روزه با تدریس تمامی مطالب و مفاهیم و برطرف کردن ایرادات و مشکلات احتمالی داوطلبان عملا ً نگرانی برای داوطلبان عزیر باقی نخواهد گذاشت .امید است که با یاری خداوند گام دیگری در موفقیت شما عزیزان بر داریم.

 

خواص سیالات مخزن

 

 

راهیان نفت 

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت

موسسه آموزش عالی آزاد نگاره