صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
 
سوالات متداول
مهندسی نفت چیست؟

مهندسی نفت شاخه‌ای از مهندسی است که در قسمت بالا دستی صنایع نفت و گاز یعنی در یکی از حوزه های اکتشاف، حفاری، بهره برداری و یا مخازن هیدروکربوری کار می کند.  پس از کشف منابع نفتی یا گازی، مهندس نفت با همکاری زمین شناسان و دیگر متخصصان، ساختار زمین و خصوصیات صخره های حاوی ذخایر و روشهای حفاری را تعیین کرده و عملیات حفاری را آغاز و مدیریت می کند. از آنجایی که تنها درصد کمی از نفت و گاز موجود در منبع تحت فشار طبیعی از چاه فوران می کند، لذا مهندس نفت از انواع روشهای مختلف به منظور استخراج منابع هیدروکربنی استفاده می کند. این روشها شامل تزریق آب، مواد شمیایی، گاز یا بخار به درون یک منبع نفت جهت با فشار بیرون راندن نفت بیشتر می باشد. از آنجایی که حتی با به کارگیری کاملترین روشهای امروزی تنها قسمتی از نفت یا گاز یک منبع کشف می شود، لذا مهندس نفت به امور تحقیقاتی و گسترش فناوری و روشهای کار آمدتری می پردازد تا میزان کشف را افزایش داده و از هزینه حفاری و مراحل تولید بکاهد. آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه به این نکته می‌باشد که مهندسی نفت به عنوان یک رشته بالادستی شناخته می‌شود. یعنی انجام تمام اقدامات لازم جهت شناسایی مخازن نفتی و تولید از آنها. در واقع پالایش این محصول و چگونگی تبدیل آن به سایر مواد ارزشمند، همچون سوخت‌ ها و مواد پلاستیکی، در حیطه کاری مهندسین نفت نمی گنجد و توسط مهندسین شیمی دنبال شده و این دیدگاه که مهندسی نفت، یک زیر مجموعه از مهندسی شیمی می‌باشد، دیدگاه درستی نیست.

ماهیت شغل مهندسین نفت نیز چنان است که مسیر پیشرفت شغلی آن‌ها به پست‌های سازمانی مهم و مدیریتی می‌رسد و این امر سبب می‌شود که در این رشته علاوه بر سوابق اجرایی و کاری، مدرک تحصیلی نیز اهمیت زیادی داشته باشد. ارزش مدرک تحصیلی در این رشته سبب شده که درخواست برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی بسیار بالا باشد، به نحوی که این رشته به عنوان یکی از رشته‌های مهندسی پر طرفدار برای ادامه تحصیل به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد شناخته می‌شود.

مهندسی نفت دارای چه گرایش هایی بوده و کدام گرایش مهندسی نفت دارای بازار کار مطلوب‌تری است؟

رشته مهندسی نفت دارای گرایش های زیر می باشد:

·        مهندسی مخازن هیدروکربوری

·        مهندسی حفاری

·        مهندسی بهره‌برداری

·        مهندسی اکتشاف

به طور کلی می توان گفت که گرایش های حفاری و بهره برداری بیش تر در زمینه میدانی و محیط های عملیاتی بوده ولی گرایش مهندسی مخازن هیدروکربروی بیش تر در زمینه شبیه سازی و کار با نرم افزارهای مهندسی نفت است. گرایش مهندسی اکتشاف نیز بینابین گرایش ها بوده و در آن امکان کار در هر دو زمینه عملیاتی و نرم افزاری وجود دارد. انتخاب گرایش و پیشرفت در آن بستگی به شرایط تحصیلی، روحی و توانمندی افراد داشته ولی بیشتر فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد گرایش‌های مهندسی نفت که وارد بازار کار شده‌اند، اعتقاد دارند که از نظر آینده شغلی چندان تفاوتی بین این گرایش‌ها نیست و عامل اثر گذار در پیشرفت شغلی، مدرک کارشناسی ارشد آن‌ها و یا سایر توانمندی‌ها و دانش زبان و کامپیوتر آن‌هاست نه گرایش آن‌ها.

من لیسانس مهندسی نفت دارم، چه نکات مثبتی در ادامه تحصیل این رشته وجود دارد؟

با توجه به روند روبه رشد تعداد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی، ضرورت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته در جهت کسب جایگاه‌های برتر شغلی و آشنایی عمیق­تر با دستاوردهای جدید مهندسی نفت و در نهایت زمینه ورود به مقاطع بالاتر و حضور در عرصه‌های دانشگاهی مضاعف گردیده است. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته نه تنها برای مهندسین نفت بلکه برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر فنی- مهندسی از اهمیت فوق‌العاده ای برخوردار است. چرا که موجبات ورود به عرصه‌های مدیریتی و سیستمی را برای فارغ‌التحصیلان فراهم می‌نماید.

زمان کوتاه تحصیل در مقطع ارشد (حدود 2 سال) و امکان انجام پروژه و کار پاره وقت به صورت موازی نیز از دیگر مزایای تحصیل در این مقطع است. ارتباط نزدیک‌تر با اساتید در مقطع کارشناسی ارشد، فرصت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و یا ورود ساده‌تر به بازار کار را نیز فراهم می‌آورد.

ظرفیت پذیرش گرایش های مختلف مهندسی نفت به چه صورتی است؟

طبق اعلام سازمان سنجش در سال 1393، ظرفیت پذیرش گرایش های مختلف مهندسی نفت به صورت زیر است:

 

گرایش مهندسی مخازن هیدروکربوری

ظرفیت پذیرش روزانه

81 نفر

ظرفیت پذیرش شبانه

17 نفر

ظرفیت پذیرش پردیس خودگردان

12 نفر

ظرفیت پذیرش کل

110 نفر

  

گرایش مهندسی حفاری

ظرفیت پذیرش روزانه

36 نفر

ظرفیت پذیرش شبانه

15 نفر

ظرفیت پذیرش پردیس خودگردان

4 نفر

ظرفیت پذیرش کل

55 نفر

 

گرایش مهندسی بهره برداری

     ظرفیت پذیرش روزانه

20 نفر

ظرفیت پذیرش شبانه

6 نفر

ظرفیت پذیرش پردیس خودگردان

8 نفر

ظرفیت پذیرش کل

34 نفر

  

گرایش مهندسی اکتشاف نفت

ظرفیت پذیرش روزانه

42 نفر

ظرفیت پذیرش شبانه

15 نفر

ظرفیت پذیرش پردیس خودگردان

4 نفر

ظرفیت پذیرش کل

61 نفر

 

توجه داشته باشید که در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی نفت، رتبه های گرایش حفاری و گرایش بهره برداری به صورت مشترک بوده ولی انتخاب رشته آن ها به صورت مجزا انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه ظرفیت پذیرش دانشگاه های سراسری در رشته مهندسی نفت کلیک کنید.

قصد دارم در کنکور سراسری کارشناسی ارشد مهندسی نفت شرکت کنم، لطفأ راهنماییم کنید از چه زمانی و چطور شروع کنم؟

 البته ما از سطح علمی حال حاضر شما اطلاعی نداریم و مسلمأ قبل از برنامه ریزی اصولی و مدون برای هر داوطلب ، حتمأ باید یک مشاوره اختصاصی برای هر فرد بر اساس نقاط ضعف و قوت صورت پذیرد.

اما به طور کلی: همانطور که مشاهده می کنید، رقابت در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت با توجه به ظرفیت های محدود دانشگاه های برتر (صنعتی شریف - تهران - امیرکبیر - صنعت نفت) بسیار سطح بالاست و هرچه سریعتر برنامه ریزی مطالعاتی به منظور شروعی هدفمند برای مطالعات مؤثر خود باید داشته باشید... بر اساس منابع مستدل معرفی شده در بخش "مشاوره و منابع" (با دروس ریاضیات - زبان عمومی و تخصصی - خواص سنگ  - مجموعه دروس زمین شناسی) مطالعات خود را با انگیزه شروع کنید... اطلاع دارید که بسیاری از دانشجویان برتر دانشگاه های صنعت نفت، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تهران و... هر ساله در نمایشگاه کتاب، کتب مورد نظرشون رو تهیه  می کنند و برای رقابت با سایر دانشجویان و موفقیت برای کنکور کارشناسی ارشد برنامه ریزی مطالعاتی دارند... این نشان دهنده این نکته هست که حتی دانشجویان دانشگاه های برتر هم نسبت به سال های گذشته منسجم تر و مصمم تر هستند برای رقابت... همواره به خاطر داشته باش که هیچ داوطلبی منتظر شما نخواهد ماند... پس شما هم باید هرچه سریعتر (حتی از همین امروز) به طور جدی مطالعاتی مدون را شروع کنید...  اگر با برنامه ریزی مدون و باانگیزه مطالعاتی عمیق و مفهومی داشته باشید، حتمأ موفق خواهی شد... و اگر کوتاهی کنید ، فقط و فقط این شما هستید که عقب میافتید... داستان کنکور بسیار مشخص هست، باید تلاش کرد تا مفاهیم دروس مختلف را عمیقأ درک کرد...

زمان‌ بندی پیشنهادی شما برای مطالعه کنکور ارشد مهندسی نفت چگونه است؟

برنامه مناسب برای مطالعه کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت بدین صورت است:

·         پلن مطلوب (شروع از بهار):

مطالعه مداوم و متوسط روزانه یک ساعت زبان از بهار تا بهمن ماه (شروع با لغات زبان عمومی، سپس گرامر و در پاییز با زبان تخصصی و مرور زمان عمومی)

مطالعه دروس پایه ای مهندسی نفت مانند خواص سنگ و سیال و ریاضیات پایه ای (ریاضی 1 و2) و درک موضوعات مربوطه در بهار

مطالعه کلی دروس تخصصی مهندسی نفت، دروس زمین شناسی و دروس معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی در  تابستان

مطالعه تمامی دروس مطابق با سرفصل های آزمون های آزمایشی در پاییز

شرکت در آزمون‌های آزمایشی از پاییز و محک زدن وضعیت خود در آزمون‌های راهیان نفت

در نیمه اول دی اصلاح روند مطالعه دروسی که هنوز تسلط کامل در آن ها بدست نیامده است.

 از نیمه دوم دی تا زمان کنکور، مرور نکات و خلاصه‌ها، زدن تست‌های جامع و کنکورهای گذشته تا زمان کنکور

·         پلن دوم (شروع از تابستان):

مطالعه مداوم و متوسط روزانه یک ساعت زبان از تابستان تا بهمن ماه (شروع با لغات زبان عمومی، سپس گرامر و در پاییز با زبان تخصصی و مرور زمان عمومی)

مطالعه کلی دروس پایه ای مهندسی نفت و دروس تخصصی سخت (مانند مخزن 1، چاه آزمایی و بهره برداری)، ریاضیات پایه ای (ریاضی 1 و2) و درک موضوعات مربوطه در تابستان

مطالعه تمامی دروس مطابق با سرفصل های آزمون های آزمایشی در پاییز

شرکت در آزمون‌های آزمایشی از پاییز و محک زدن وضعیت خود در آزمون‌های راهیان نفت

در نیمه اول دی اصلاح روند مطالعه دروسی که هنوز تسلط کامل در آن ها بدست نیامده است.

 از نیمه دوم دی تا زمان کنکور، مرور نکات و خلاصه‌ها، زدن تست‌های جامع و کنکورهای گذشته تا زمان کنکور

آیا منطقی است کتاب‌های مرجع دانشگاهی را برای کنکور کارشناسی ارشد مطالعه نماییم؟

کتاب‌های مرجع منابع بسیار خوب مطالعاتی آکادمیک می‌باشد. اما توصیه مشاورین کنکور آن است که برای پاسخگویی به تست‌های کنکور، به جای مطالعه منابع مرجع، منابع خلاصه‌تر و به همراه تست کنکوری را مطالعه نمایید.

دو دلیل عمده برای این موضوع وجود دارد:

اول اینکه، تمامی منابع معتبر کنکوری، از میان منابع اصلی و مرجع نگاشته شده و به نوعی منابع مرجع را تلخیص و روان سازی نموده‌اند. بنابراین مطلبی نیست که در کتب مرجع وجود داشته باشد و در کتب کنکوری موجود نباشد.

دومین دلیل آن است که شما جهت اخذ درصد بالا در کنکور، لازم است تا علاوه بر خواندن مباحث درسی، تست‌های متعددی از فصول مورد نظر پاسخ دهید.

البته در نظر داشته باشید، انتخاب مرجع مناسب کنکوری نیز در این میان مهم و تأثیرگذار خواهد بود.

آیا پیشنهاد می‌کنید که برای یک درس خاص، چندین منبع کنکوری را مطالعه نماییم؟

چنانچه انتخاب صحیحی داشته باشید و منابع اصلی و معتبر کنکوری را انتخاب نمایید، نیازی به مطالعه چندین منبع نیست. در واقع شباهت زیادی میان سایر منابع با منابع معتبر بوده و بسیاری از آن‌ها از روی منبع اصلی نگاشته شده‌اند. پس به جای اتلاف وقت در خواندن منابع متعدد، تست‌های متعدد و متنوعی را پاسخ دهید...

روزانه می‌بایست چند ساعت برای کنکور مطالعه داشته باشم؟

این سوال هم به بسیاری موارد بستگی دارد. رتبه‌های برتری بوده‌اند که روزانه تا 12 ساعت درس خوانده‌اند و برخی دیگر از رتبه‌های برتر با روزانه 4 تا 5 ساعت نتیجه خوبی کسب کرده‌اند.

معمولاً آنچه مهم است، کمیت تعداد ساعات مطالعه شما نیست. اینکه بازدهی مطالعه شما به چه شکل باشد، چگونگی تقسیم بندی دروس، زمان‌بندی برای هر درس و پیوستگی در روند مطالعه بسیار مهم‌تر است.

گام‌ها پیوسته باشد بدین معنی که یک روز 15 ساعت مطالعه نکنید و فردای آن روز 3 ساعت و ...

پس تعداد ساعات به گیرایی شما، زمان‌بندی شما و زمانی که شروع به خواندن برای کنکور کرده‌اید بستگی دارد. به طور متوسط این عدد می‌تواند در تابستان روزانه 5 ساعت و از مهرماه تا بهمن ماه 8 تا 10 ساعت مفید باشد. (البته این قاعده کلی نیست...).

برای انتخاب کلاس‌های کنکور چه ملاک‌هایی می‌تواند تأثیرگذار باشد؟

معمولاً این ملاک‌ها برای دانشجویان در انتخاب کلاس‌ها تأثیرگذارند:

·         سطح دانش اساتید کلاس‌ها و میزان تجربه آن‌ها در تدریس کنکوری آن درس

·         قدمت، اعتبار و تخصصی بودن مرکز مورد نظر در برگزاری کلاس کنکور ارشد مهندسی نفت

·         نتایج و کسب رتبه­های مطلوب و متعدد شرکت کنندگان در کلاس­های سال گذشته آن موسسه

·         وجود مشاوره‌های رایگان همگام با کلاس‌ها توسط اساتید مجرب در خلال کلاس و یا در سایر زمان‌ها

·         سطح علمی و کیفی سایر دانشجویان و شرکت کنندگان در کلاس‌ها (حضور دانشجویان قوی‌تر می‌تواند انگیزه‌ای برای شما باشد.)

·         هزینه کلاس‌ها بر حسب توان مالی پرداختی شما

نحوه برگزاری کلاس های ویژه آزمون کارشناسی ارشد دپارتمان راهیان نفت چگونه است؟

دپارتمان راهیان نفت به عنوان تنها مرکز تخصصی در زمینه مهندسی نفت طرحی نوین برای کلاس های آمادگی کنکور ارشد ارائه کرده است که در آن تنها در طول مدت 3 یا 4 روز به طور کامل درس مربوطه ارائه شده و نکات و تست های آن به صورت جزء به جزء بررسی می شود. سپس به دانشجویان فرصت داده شده تا در طول مدت باقی مانده از هفته درس ارائه شده را مرور کنند و در نهایت هر درس را در طول مدت یک هفته به طور کامل و اصولی آموزش می بینند. همچنین در صورت وجود اشکال در دروس می توانند با هماهنگی قبلی در جلسات خصوصی رفع اشکال شرکت کنند و یا در دور بعدی کلاسات به صورت انتخابی و کاملاً رایگان شرکت نماییند.

شرکت در کلاس‌های چه دروسی برای من لازم است؟

شرکت در کلاس‌های آمادگی کنکور وابسته به دانش شما و میزان وقت آزاد شما برای مطالعه فردی است. باید در نظر داشته باشید که معمولا سوالات کنکور بسیار بالاتر از سطح مطالعاتی شما در دانشگاه مطرح می‌شوند و مطالعه مناسب و کسب دانش مطلوب در رسیدن شما به موفقیت در کنکور اثرگذار است.

شما می‌توانید با استفاده از مشاوره‌های رایگان دپارتمان راهیان نفت سطح خود را ارزیابی نموده و کلاس مورد نظر خود را انتخاب نمایید. البته شرکت در کلاس‌ها تنها راه موفقیت نیست و عامل مهم‌تر تلاش و انگیزه شما در راستای کسب موفقیت است.

 

آیا بدون شرکت در کلاس‌ها شانسی برای قبول شدن نیست؟ هدف از شرکت در کلاس‌ها چیست؟

الزاماً مسیر موفقیت شما از کلاس‌های کنکور نمی‌گذرد. بسیاری از دانشجویان هرساله از کلاس‌های کنکور استفاده می‌کنند اما راهی به موفقیت در کنکور نمی‌یابند. انتخاب کلاس و استاد مناسب در کنار تلاش و کوشش شما موازی با جریان کلاس می‌تواند ضامن موفقیت شما باشد.

کلاس‌های آمادگی کاتالیزوری است که می‌تواند مسیر شما را به موفقیت کوتاه کند. مثلاً درسی که شما قرار است در 400 ساعت مطالعه کنید در حدود کم تر از یک هفته  فرا می‌گیرید. این هنر استاد است تا در حداقل زمان مطالب مناسب را به شما بیاموزد.

البته بسیاری نیز بوده‌اند که بدون شرکت در کلاس موفق شده‌اند. این موضوع نیاز به تلاش بیشتر و دانش پایه‌ای بهتر شما دارد. در نظر داشته باشید برای رسیدن به موفقیت راه‌های مختلفی وجود دارد.

دانشجوی کارشناسی رشته‌ای به جز مهندسی نفت هستم. به نظر شما برای کدام دروس نیاز به شرکت در کلاس‌های آمادگی دارم؟

این موضوع فرد به فرد متفاوت است. شرکت در مشاوره‌های رایگان و بهره مندی از تجارب اساتید می‌تواند به شما در انتخاب کلاس یا کلاس‌های مورد نظر کمک نماید. گرچه اگر از رشته دیگری وارد این رشته شده‌اید، احتمالاً نیاز شما به گذراندن کلاس بیشتر از سایرین خواهد بود.

آیا مشاوره‌ای وجود دارد که تا زمان کنکور ارشد بتواند همراه ما بوده و راهنمایی‌های لازم را به ما ارائه دهد؟

بله، دپارتمان راهیان نفت در قالب طرح مشاوره همگام تا کنکور به کلیه دانشجویانی که در کلاس های دپارتمان ثبت نام کرده اند، تا زمان کنکور مشاوره  رایگان می‌دهد .این مشاوره‌ها شامل پیگیری روند مطالعات و ارائه راه حل استاندارد مطالعاتی است. به منظور کسب اطلاعات بیش تر در زمینه این طرح کلیک کنید.

 

فرق کلاس‌های ویژه «درس و تست» و ویژه «نکته و تست» در چیست؟

چند تفاوت عمده در این کلاس‌ها وجود دارد:

·        کلاس‌های درس و تست با هدف پرداختن به اصول و مبانی درس از پایه تا پیشرفته برگزار می‌شود. این کلاس‌ها همچنین شامل تست زنی محدود و رفع اشکال نیز می‌باشد. کلاس‌های نکته و تست تنها شامل پاسخگویی به تست‌های پرتکرار، مهم و نکته دار کنکوری است و مروری بر نکات اساسی کنکور است. بر این اساس در کلاس نکته و تست از پایه به موضوعات پرداخته نمی‌شود و پیش نیاز شرکت در آن دانش و تسلط مناسب بر مباحث آن درس است.

·         میزان و تعداد ساعات تشکیل کلاس‌های درس و تست بیشتر از نکته و تست است. برای مثال درس و تست مهندسی مخزن 1 شامل 40 ساعت ولی نکته و تست آن شامل 8 ساعت است.

·         زمان تشکیل کلاس نکته و تست تنها در زمستان است؛ در حالیکه کلاس‌های درس و تست در فصول تابستان و پاییز برگزار می‌گردند.

·         نکته و تست مناسب برای دانشجویانی است که به دنبال درصد بالایی در درس هستند و تسلط نسبی بر موضوع دارند، در حالی که در کلاس درس و تست از پایه مبحث آموزش کامل داده شده و دانشجو را آماده انجام کنکوری موفق می‌نماید.

برای شرکت و انتخاب آزمون‌های آزمایشی مهندسی نفت چه ملاک‌هایی دخیل هستند؟

مهم‌ترین ملاک تأثیرگذار بدون شک جامعه آماری بالا است. جامعه آماری مناسب شرکت کنندگان در کنار حضور رقبای اصلی شما در تهران و سایر شهرستان‌ها می‌تواند مهم‌ترین موضوع در تصمیم گیری انتخاب آزمون‌ها باشد.

دیگر ملاک تأثیرگذار طراحی اساتید مجرب در آزمون‌هاست. اساتیدی که با سابقه چندین ساله تدریس در زمینه کنکور ارشد بتوانند سوالاتی متناسب با سطح کنکور طرح نمایند.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی کدام موسسه را توصیه می‌نمایید؟

آزمون‌های بزرگ دپارتمان تخصصی مهندسی نفت (راهیان نفت) به دلیل حضور چندین برابری شرکت کنندگان نسبت به سایر مؤسسات و همچنین طراحی حرفه‌ای سوالات توسط اساتید مربوطه بهترین گزینه برای حضور و سنجش پیش از رقابت اصلی کنکور است.

آزمون‌های آزمایشی دپارتمان راهیان نفت چگونه است؟ چند مرحله است؟ از چه تاریخی شروع می‌شود؟ شرایط بهره مندی از تخفیفات ویژه در آن چگونه است؟

آزمون‌های آمادگی کارشناسی ارشد دپارتمان راهیان نفت، با بالاترین جامعه آماری شرکت کننده در کل کشور و طراحی توسط اساتید برتر این رشته، هر ساله از اواسط مهر ماه تا نیمه بهمن ماه منتهی به کنکور برگزار می‌گردد. این آزمون در اکثر استان‌های کشور و طی 7 مرحله انجام می‌شود.

جهت اطلاع از شرایط ثبت نام و تخفیفات ویژه آزمون های آزمایشی کلیک کنید.

آیا پیش رفتن با برنامه آزمون‌ها مهم است؟

به اتفاق نظر رتبه‌های برتر و تک رقمی دپارتمان پیش رفتن با برنامه آزمون‌ها بسیار مهم است. این امر سبب می‌شود که در زمان شرکت در آزمون‌ها نیز رتبه شما بسیار ناامید کننده و بد نباشد...

همچنین حتی اگر در آزمون‌ها شرکت نمی‌کنید، بهتر است با زمان‌بندی آزمون‌ها جلو رفته تا از سایر رقبای اصلی کنکور عقب‌تر نباشید.

پیش رفتن با برنامه آزمون‌ها امری لازم و ضروری است.

من در کنکورهای آزمایشی رتبه مناسبی نمی‌آورم... امیدی به مطالعه ندارم و حس می‌کنم شانسی برای قبولی‌ام نیست. آیا راهی به قبول شدنم هست؟

به طور کلی در زمان نزدیک به کنکور بسیاری از رتبه‌های برتر نیز این حس را دارند. بسیاری در این فکر هستند که هرچه مطالعه کرده‌اند، از خاطرشان رفته... نیمه دوم پاییز به بعد، فصل ریزش بسیاری از رقبای کنکور است. بسیاری از افرادی که ناامید شده‌اند دیگر از مطالعه دست کشیده و به سال آینده یا کار و سربازی فکر خواهند کرد! این یعنی شما حتی اگر پیشرفت هم نداشته باشید و ثبات در مطالعه داشته باشید، به واسطه ناامیدی سایر رقبا، نتایج بهتری در انتظار شما خواهد بود. پس رمز موفقیت در کنکور عدم ناامیدی است.

حتی رتبه یک هم روزهایی را برای استراحت دارد. برای آنکه کمی ریفرش شوید، حتماً زمان استراحتی را در برنامه خود بگنجانید.

هیچ سنجشی از درس خواندن خود ندارم. نمی‌دانم روندم صحیح است یا نه. نمی‌دانم در میان سایر داوطلبین در چه جایگاهی قرار دارم. پیشنهاد شما برای رهایی از این سردرگمی و هدفمند شدن مطالعه‌ام چیست؟

بهترین راه برای شما شرکت در آزمون‌های آزمایشی است.

غالب دانشجویان با محک زدن خود در آزمون‌های آزمایشی که توسط طراحان مطرح بوده و جامعه آماری بسیار بالایی دارد، سعی در سنجش نسبی خود دارند. شما نیز می‌توانید از این طریق پیش از کنکور از جایگاه نسبی خود در میان داوطلبان مطلع گردید.

با شرکت در آزمون‌ها شما قادر هستید نقاط ضعف خود را شناسایی نموده و پیش از رقابت اصلی کنکور، آن‌ها را اصلاح نمایید.

رتبه‌های برتر کنکور ارشد مهندسی نفت از چه روش‌هایی در مطالعه و تست زنی استفاده نموده‌اند؟

 شما به سادگی و با مراجعه به بخش رتبه‌های برتر کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت خواهید توانست از مصاحبه با تعداد زیادی از رتبه‌های برترکنکور استفاده نموده و به تکنیک‌های مطالعه و تست زنی آن‌ها دست پیدا کنید.

برای دومین سال است که در کنکور شرکت می‌کنم. از چه زمانی برای کنکور ارشد مهندسی نفت شروع کنم و آیا تفاوتی میان من و سایر دانشجویان هست؟

بستگی به رتبه و درصدها و همچنین تسلط شما در کنکور سال قبل شما دارد.

اگر به دنبال رتبه خوب هستید، بهار زمان ایده آل و تابستان زمان مناسبی برای شروع شما می‌باشد. اگر به دنبال تنها قبولی هستید و سال گذشته هم رتبه‌تان زیر150 بود، می‌توانید از پاییز نیز شروع به مطالعه مداوم دروس نمایید.

 

در هنگام مطالعه اولیه دروس، آیا تست هم بزنم؟

تنها توصیه می­شود تست‌های آموزشی مانند تست های انتهای هر فصل را پاسخ دهید. تست‌ها را به صورت مثالی در نظر بگیرید که حاوی نکاتی جهت تسلط شما بر موضوع است. بنابراین از پاسخ اشتباه به تست‌ها در اولین دور مطالعه اصلاً ناامید نشوید. راه درازی تا موفقیت هست.

برای پاسخ دادن به تست‌ها برای اولین بار و هم‌زمان با مطالعه درس برای کنکور ارشد، بهتر است یک تست یک تست پاسخ داده و جواب هر یک را مجزا مطالعه کنم یا چند تست چند تست پاسخ دهم؟

وقتی برای اولین بار تست درسی را می‌زنید، تست‌های جنبه آموزشی دارند. پس بهتر است تست به تست جلو بروید. هر تست را به دقت مطالعه کرده و اگر نکته‌ای جدید در دل خود دارد به مبحث آن درس بیفزایید.

برای پاسخ دادن به تست‌ها در زمان مرور و نزدیک به کنکور، بهتر است یک تست یک تست پاسخ داده و جواب هر یک را مجزا مطالعه کنم یا چند تست چند تست پاسخ دهم؟

شما در دوران مرور می‌توانید مثلاً 10 تست به 10 تست یا صفحه به صفحه تست زده و بعد پاسخ را نگاه اندازید اما همان‌طور که گفته شد در اولین مطالعه نیازی به این موضوع نیست.

بهتر است در مرور سوم و چهارم به صورت آزمونی از خود تست بگیرید.

تکنیک علامت زدن تست‌ها به هنگام مطالعه اولیه تست‌ها چگونه است و چه کاربردی دارد؟

حتماً به هنگام تست زنی در بار اول، تست‌ها را برای خود سطح بندی کنید. مثلاً سه سطح ساده، متوسط و سخت یا نکته دار.

بهتر است در مطالعات آتی و جهت جلوگیری از تلف شدن زمان خود، از پاسخ دادن به تست‌های ساده خودداری نمایید و به نوعی با فیلتر کردن تست‌های گلابی، زمان اضافه برای خود بخرید. تست ساده می‌تواند تستی باشد که از پایه برای شما سهل است یا تست‌های مشابه آن وجود دارد و نیازی نیست 50 تست مشابه در زمان مرور پاسخ دهید.

تست‌های نکته دار را تا زمان کنکور می‌توانید بارها و بارها بخوانید، تست‌هایی که می‌تواند در کنکور برای شما دردسر ساز شود و یا زود از خاطر شما می‌روند.

تست‌های متوسط و سخت در مرور دوم می‌توانند در نظر گرفته شوند و در مرور سوم (چنانچه سه بار فرصت مرور دارید) تنها به تست‌های سخت و نکته دار پاسخ دهید.

تکنیک پریدن از تست‌های دشوار چگونه است؟

این راهکار از مهم‌ترین عوامل موفقیت رتبه‌های برتر کنکور است. با توجه به محدودیت زمانی آزمون، می‌بایست از کلیه تست‌هایی که راه حل طولانی داشته و یا پیچیدگی بالایی دارد، عبور نمود. همچنین نمی‌بایست زمانی جهت تست‌های مباحث و فصولی که تا پیش از کنکور موفق به مطالعه‌شان نشده‌اید، در کنکور صرف کنید.

بنابراین عبور از تست‌های سخت و ذخیره نمودن زمان جهت تست‌های ساده از مهم‌ترین عوامل موفقیت است.

تکنیک علامت گذاری تست‌ها چگونه است؟

در زمان تست زنی، تکنیک بسیار مهم علامت گذاری تست‌ها می‌تواند راهگشای شما باشد.

در زمان کنکور، می‌بایست تست‌ها را به سه دسته کلی تقسیم کنید:

·         تست‌های ساده که به سرعت پاسخ خواهم داد.

·         تست‌هایی که زمانی بالاتر از زمان استاندارد می‌برد ولی قابل پاسخگویی است. (تست‌های برگشت پذیر)

·         تست‌هایی که به شدت سخت یا پیچیده است و یا مشابه آن را پیش از آن ندیده‌اید و به آن مبحث اصلاً تسلط ندارید.

سپس یک قاعده برای خود در نظر بگیرید. مثلاً تست‌های برگشت پذیر را با علامت خط تیره و تست‌های سخت و پیچیده را با ضربدر علامت می‌زنید.

در زمان تست زنی پس از مواجهه به تست خاصی، یکی از این حالات را انجام دهید:

·         تست ساده است، پس در زمان معین به آن پاسخ می‌دهم.

·         تست برگشت پذیر است، پس از آن بدون صرف زمان عبور خواهم کرد و در انتها و در زمان مرور آن‌را مطالعه خواهم کرد.

·         تست سخت یا پیچیده است و بر روی آن ضربدر می‌زنم و دیگر هرگز به آن سر نخواهم زد و ثانیه‌ای وقت تلف آن تست نخواهم کرد.

بدین ترتیب شما در هر آزمون کلیه تست‌های ساده را مشاهده کرده و احتمالاً پاسخ داده‌اید. وقت خود را صرف تست‌های سخت نکرده‌اید و بدین ترتیب تستی را از دست نداده‌اید.

همچنین در زمانی که در آزمون به مرور اختصاص داده‌اید، برگشته و تست‌های برگشت پذیر را مجدد خوانده و تعدادی از آن‌ها را نیز پاسخ داده‌اید.

مهم‌ترین افسوس دانشجویان این است که فلان تست ساده را به دلیل نداشتن زمان پاسخ ندادم.... شما با این تکنیک هرگز دچار این افسوس نخواهید شد.

توجه داشته باشید که یکی از کلید‌‌‌های اصلی موفقیت د‌‌ر کنکور‌های اخیر، به موقع نزد‌‌ه‌گذاشتن سؤال‌ها بود‌‌ه است. به موقع نزد‌‌ه‌گذاشتن یعنی اکتفا به خواند‌‌ن صورت سؤال‌ها و رها‌کرد‌‌ن آن است که به پس‌اند‌‌از‌کرد‌‌ن وقت منجر می‌شود‌‌. (پس اگر برای حل سوالی ایده‌ای ندارید، به سوال‌های بعدی بروید و اگر فکر می‌کنید با فکر کردن به آن، می‌توانید آن را حل کنید، فقط یک علامت کنار آن بگذارید تا در صورت اضافه آوردن وقت، برگردید و آن‌ها را بزنید).

آیا منطقی است که درسی را در کنکور سفید گذاشته و وقتش را به سایر دروس اختصاص دهم؟

در این حالت، سایر دروس می‌بایست جور این درس را کشیده و با درصد بالاتر خود در صدد جبران برآیند. معمولاً درصدی هرچند اندک در حد 5 درصد تراز به مراتب بالاتری خواهد داشت. توصیه می‌شود حداقل به 2 تا 5 سوالی که مطمئن هستید، از هر درس پاسخ دهید.

البته رتبه‌های تک رقمی‌ای نیز بوده‌اند که برخی دروس را صفر زده‌اند، اما درصد سایر دروس را به شکل اعجاب آور و با اختلاف، بالا زده‌اند.

پس 1 درصد هم بسیار بهتر از صفر است، زیرا تراز بسیار بهتری برای شما خواهد داشت و فاصله شما را با خیل عظیم صفر زده‌های کنکور هویدا کرده و اختلاف شما را با میانگین به گونه‌ای مطلوب‌تر قرار می‌دهد.

درس‌ها را با چه ترتیبی پاسخ بدهم؟ آیا ترتیب دفترچه را رعایت کنم و یا در پاسخگویی به تست‌ها از درسی که توانایی بیشتری دارم شروع کنم؟

این موضوع کاملاً بستگی به فرد دارد. بسیاری از افراد موفق نیز از این تکنیک استفاده کرده‌اند. اما اگر این موضوع سبب می‌شود از درسی کاملاً عبور نمایید، توصیه نمی‌شود. بهتر است چنانچه در درسی قوت بیشتری احساس می‌کنید، به جای بر هم زدن ترتیب و زودتر پاسخ دادن به آن، زمان بیشتری به آن درس نسبت به حالت عادی اختصاص دهید.

فرمول محاسبه تراز در کنکور کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش چگونه است؟

فرمول محاسبه تراز کنکور

 فرمول محاسبه تراز کنکور

تأثیر معدل در قبولی کنکور چگونه است؟

بدون شک نمی‌توان تأثیر معدل را در کنکور کتمان کرد. اما از آنجایی که معدل دانشجویان تراز می‌شود و اغلب معدل‌هایی نزدیک به یکدیگر دارند، معدل تراز شده تأثیر به مراتب کمتری از آنچه در ذهن شماست می‌گذارد. شاهدی بر این ماجرا قبولی بسیاری از رتبه‌های تک رقمی توسط معدلین کمتر از 15 است.

بر طبق فرمول ارائه شده توسط سازمان سنجش، میزان تاثیر معدل تراز شده20درصد و تاثیر تراز کنکور شما 80درصد نمره نهایی شماست.

آیا منطقی است بر روی دروسی که سوالات آن غالباً مشکل است، وقت نگذاشته و در عوض درصد سایر دروس را تقویت نمایم؟

پاسخ این سوال هم منفی است. واقعاً جبران کردن درصد صفر برای یک درس سخت است. بعلاوه مطالعه فصولی که شانس مطرح شدن بالایی در کنکور دارند می‌تواند کمک حال شما باشد. شاید همان درسی که امسال تصمیم گرفته‌اید صفر بزنید، درس ساده کنکور باشد و رقبای شما را به گونه‌ای باورنکردنی از شما پیش بیندازد.

پیش بینی شما از سختی سوالات کنکور ارشد مهندسی نفت در سالی که می‌آید چگونه است؟

در واقع قضاوت در این زمینه غیر ممکن است. اما روند کنکور به سخت­تر شدن، گرایش دارد. سوالات اشتباه نیز بخشی جدا ناشدنی از کنکور سال‌های اخیر است. البته به عنوان مثال درس بهره برداری در کنکور ارشد 92 بسیار سخت و با مباحث خارج از مبحث کنکور طراح شده بود که در سال 93 این سوالات جای خود را به سوالات نرمال­تر و متداول قبلی داد. پس الزاما کلیه دروس یا حتی برخی از آنها همواره نکته دارتر و سخت تر از سال قبل نخواهند بود.

 

زمان ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش و ارائه دفترچه چگونه است؟

زمان ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد معمولاً آبان ماه هر سال است. ثبت نام تنها به صورت اینترنتی و از سایت سازمان سنجش به نشانی   www.sanjesh.org انجام می‌پذیرد. شما با ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد، قادر خواهید بود تا از میان دانشگاه‌های سراسری روزانه و شبانه و پردیس بین المللی انتخاب رشته نمایید.

زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد نیمه دوم بهمن ماه هر سال است و اعلام نتایج اولیه کنکور نیز در نیمه دوم اردیبهشت ماه صورت می‌پذیرد.

من از پاییز شروع به خواندن کرده ام، آیا شانسی برای قبول شدن دارم؟

بله، هیچ وقت برای تست زدن دیر نیست. حتی رتبه ­های تک رقمی بودند که از پاییز مطالعه خود را شروع کرده ­اند. البته نباید فراموش کنید که کار شما به مراتب سخت­تر است و تلاش بیشتری نیز می ­طلبد. همچنین برنامه ­ریزی برای شما از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار خواهد بود.

 

برنامه ما برای ماه آخر منتهی به کنکور چطور باید باشد؟

در زمان‌های منتهی به کنکور چند موضوع مهم را رعایت کنید:

·         حتماً تست‌های جامع شامل آزمون‌های گذشته راهیان نفت و آزمون کنکورهای گذشته را پاسخ دهید.

·         حتماً خلاصه نویسی خود را مطالعه کرده و تست‌های نکته دار را مجدد مطالعه نمایید.

·         از خواندن مباحث جدید که تسلطی ندارید، صرف نظر کنید. سعی در تقویت مباحثی که تا کنکور مطالعه کرده‌اید داشته باشید.

·         با شرکت در آزمون‌های جامع، محکی از وضعیت خود پیش از کنکور داشته باشید.

·         نقاط قوت خود را مرور کنید تا تبدیل به نقاط ضعفتان نگردد.

معمولاً زمان انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی توسط سازمان سنجش چه ماهی است؟

زمان انتخاب رشته نیمه دوم اردیبهشت ماه است. معمولاً در فرصت ده روزه پس از اعلام نتایج داوطلبین فرصت انتخاب رشته خواهند داشت. در اردیبهشت ماه صرفاً رتبه داوطلب اعلام می‌گردد.

تا نیمه شهریور ماه نیز، نتایج نهایی از سوی سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

برنامه دپارتمان راهیان نفت برای دوران انتخاب رشته و اعلام نتایج چگونه است؟

دپارتمان راهیان نفت هر ساله با تکیه بر کادر مجرب اساتید خود و مشاورین ارشد دپارتمان، اقدام به راهنمایی داوطلبان در انتخاب رشته می‌نماید. این موضوع به صورت اینترنتی و از سایت دپارتمان و یا حضوری از طریق جلسات انتخاب رشته در محل موسسه به صورت رایگان هر ساله انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمان انتخاب رشته به سایت دپارتمان مراجعه نمایید.

سهمیه شاگرد اولی چیست؟ چگونه می‌توانم برای آن اقدام کنم؟

یک ویژگی وزارت علوم که در اختیار دانشجویان قرار داده این است که اگر مثلاً در بین بچه‌های کارشناسی ورودی خود، رتبه شما از نظر معدل یک است، حتی چنانچه رتبه شما در کنکور خوب نشده، می‌توانید انتخابی به مراتب بهتر در کارشناسی ارشد داشته باشید. به عبارت بهتر در هر رشته معمولاً یک ظرفیت خالی در نظر گرفته می‌شود، که در دفترچه تعداد آن ذکر شده، رتبه‌های اولی که در ورودی‌های خود و در آن رشته رتبه اول هستند و تا تاریخ 31 شهریور  فارغ‌التحصیل شوند، می‌توانند از این ظرفیت رتبه استفاده کنند.

این سهمیه قادر به جابجا کردن حتی بیش از 50 رتبه برای شما خواهد بود! پس معدل خود را بالا ببرید و سعی کنید رتبه یک ورودی خود باشید.

هزینه دانشگاه شبانه چگونه است؟ بین دانشگاه شبانه تهران و روزانه شهرستان کدام مطلوب‌تر است؟

وقتی شما در شبانه تهران تحصیل می‌کنید، یعنی شما دارید در دانشگاهی تحصیل می‌کنید که اساتید مطرح تهران در آن تدریس می‌کنند. این طور نیست که دوره‌های شبانه را به استادان دیگر بسپارند. حتی شما با دانشجویان دوره‌های روزانه کلاس می‌روید و از لحاظ آموزشی هیچ تفاوتی بین دو دوره روزانه و شبانه وجود ندارد. نقطه قوت دیگر این دوره این است که اگر شما در تهران شاغل هستید و بخواهید به روزانه شهرستان بروید، ممکن است شغل خود را از دست داده یا دائم در سفر باشید. پس دوره شبانه به شما کمک می‌کند تا در کنار درس، شغلتان را هم از دست ندهید.

اما نقطه ضعف دوره شبانه چیست؟ طبیعتاً هزینه‌هاست که پرداخت این هزینه برای خیلی‌ها  ممکن است امکان پذیر نباشد.

اگر هزینه وجه پررنگی در زندگی شما دارد و یا احتمالاً شهرستانی هستید، می‌توانید از خیر رفتن به دانشگاه شبانه بگذرید و به دانشگاهی نزدیک به محل زندگی خود بروید.

شهریه مقطع شبانه دانشگاه‌ها بر حسب نوع دانشگاه و رشته شما متفاوت است. اما برای دانشگاه‌های تراز اول حدود 1.500.000 تا 1.800.000 و برای سایر دانشگاه‌ها حدود 1.200.000 تا 1.4000.000 تومان متغیر است. البته ترمی که پایان نامه داشته باشید بالاتر خواهد بود.

معمولاً دانشگاه‌ها این شهریه را (البته به غیر از ترم اول) به دانشجو وام می‌دهند.

آیا داشتن رزومه مطلوب علمی و نرم افزاری مرتبط می‌تواند کمکی به ورود به بازار کار باشد؟

بدون شک. یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز مهندسان نفت با یکدیگر، رزومه علمی (مقطع تحصیلی، معدل کسب شده و دانشگاه محل تحصیل)، نرم افزاری، عملی و همین‌طور دانش زبان دوم آن‌هاست. طبیعتاً در شرایطی که دو دانشجوی کارشناسی ارشد گرایشی خاص برای شغلی درخواست می‌دهند، اولویت با فردی است که زبان، نرم افزار و تخصص بیشتری در آن زمینه کاری داشته باشد.

معمولاً مقالات در زمینه ورود به بازار کار تأثیر اندکی داشته ولی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یا پذیرش در دانشگاه‌های سایر کشورها تأثیری مسلم و موثر دارد.

 

دوره‌های آموزش نرم افزار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و شما دوره‌های جانبی کدام موسسه را پیشنهاد می‌نمایید؟

جهت انجام دوره‌های نرم افزار، ملاک اصلی کیفیت بالای دوره، استفاده از اساتید مجرب در کنار هزینه مناسب است.

به خاطر داشته باشید صرفاً نام بزرگ‌تر یک موسسه نمی‌تواند نشانگر کیفیت بالای آن باشد. خانه مهندسی نفت پس از برگزاری دوره‌های موفق ویژه دانشجویان مهندسی نفت، مبدل به قطب قوی و تخصصی این رشته در برگزاری دوره‌های پایه‌ای و کلاس‌های نرم افزار شده است