صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   دانشگاه صنعت نفت

دانشگاه صنعت نفت


 دانشگاه صنعت نفت

دانشگاه صنعت نفت یک دانشگاه دولتی (وابسته به وزارت نفت ایران) است؛ که در سال ۱۳۱۸با هدف تربیت، توسعه و بهره‌برداری از منابع انسانی ایرانی در صنعت نفت ایران راهاندازی شد. هم اکنون، این دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از طریق آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دانشجو می‌پذیرد. دانشگاه صنعت نفت با تربيت مناسب دانشجويان در زمينه‌هاي مرتبط با صنعت نفت توانسته است مهندسان و متخصصان زبده‌اي به صنعت تحويل دهد كه نقش مؤثري در رشد و گسترش آن در سراسر جهان داشته‌اند. آوازه چشمگير متخصصان ايراني پرورش‌يافته در اين دانشگاه، در اكثر دانشگاه‌ها و شركت‌هاي معتبر جهان همواره به گوش مي‌رسد. اين دانشگاه با مجموع فضاي بالغ بر 370000 متر مربع و با بيش از 70 عضو هيأت علمي، فعاليت گسترده‌اي را براي تربيت نيروهاي متخصص جهت رفع نيازهاي صنعت نفت كشور انجام داده است. در حال حاضر دانشگاه صنعت نفت در سه دانشكده خود در شهرهاي اهواز، آبادان و تهران در رشته‌هاي بالادستي نفت در مقاطع كارشناسي و كارشناسي‌ارشد اقدام به پذيرش دانشجو مي‌نمايد و كليه دروس تخصصي، به زبان انگليسي ارائه مي‌شود. همچنين اين دانشگاه در دانشکده علوم دريايي خود در شهرستان محمودآباد، به آموزش دانشجو در رشته‌هاي دريانوردي مي‌پردازد.

از جمله اساتید برجسته این دانشگاه که در گروه مهندسی نفت فعالیت می‌کنند می توان به  دکتر شادی‌زاده، دکتر هلالی، دکتر هاشمی، دکتر خراط، دکتر مقدسی و دکتر عاشوری اشاره کرد.

رشته‌هاي بالادستي و ساير رشته‌هاي مرتبط با صنعت نفت در اين دانشگاه عبارتند از:

  • مهندسي نفت - مخازن نفت
  • مهندسي نفت - استخراج (حفاري) نفت
  • مهندسي نفت - بهر‌ه‌برداري از منابع نفت
  • مهندسي شيمي
  • مهندسي برق - كنترل
  • مهندسي مكانيك
  • مهندسي نفت - اكتشاف نفت
  • مهندسي ايمني - بازرسي فني
  • مهندسي ايمني - حفاظت فني
  • حسابداري
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت صنعتی
  • مهندسي كشتي - موتور (نيمه متمركز)

  

ويژگي‌هاي برجسته دانشگاه صنعت نفت:

1- دانشگاه صنعت نفت، جهت ارتقاي سطح كمي و كيفي اساتيد و اعضاي هيأت علمي و دريافت تكنولوژي‌هاي نوين، فرصت‌هاي مطالعاتي را با همكاري مراكز معتبر تحقيقاتي و صنعتي جهان در دستور كار خود دارد.

2- اين دانشگاه فرصتي را براي دانشجويان خويش مهيا نموده است، تا علاوه بر استفاده از امكانات آموزشي و رفاهي مناسب در طول تحصيل، پس از فارغ‌التحصيلي از اين دانشگاه بتوانند در بهترين مراكز تحقيقاتي و صنعتي كشور مشغول به فعاليت شوند.

3- اين دانشگاه با توجه به ارتباط تنگاتنگ با انجمن‌هاي تخصصي نفت و گاز، دانشگاه‌ها و شركت‌هاي معتبر نفتي جهان زمينه‌اي را براي همكاري دانشجويان و اعضاي هيأت علمي خود با اين مراكز فراهم آورده است.

4- دانشجويان اين دانشگاه در طول تحصيل از مزيت حضور در صنعت نفت و امكان تجربه عملي آموخته‌هاي علمي خود در صنعت نفت برخوردار مي‌باشند.

5- دانشجويان اين دانشگاه در صورت داشتن شرايط مشخص از بورس تحصيلي وزارت نفت بهره‌مند بوده و از شرايط و امتيازات خاص كاري و شغلي مناسب برخوردار مي‌شوند.

6- ارائه متون دانشگاهي به زبان انگليسي از ويژگي‌هاي تحصيل در اين دانشگاه مي‌باشد.

7- امكانات آموزشي و رفاهي خاص و مطلوب كه به كيفيت بالاي تحصيل در اين دانشگاه منجر مي‌شود.

8- اعطاي كمك هزينه تحصيلي به دانشجويان.

 

آشنایی با دانشکده‌های دانشگاه صنعت نفت:

      دانشکده نفت اهواز

فعاليت‌هاي آموزشي دانشكده نفت اهواز از سال 1362 (در زمان جنگ تحميلي عراق عليه ايران و تعليق فعاليت‌هاي دانشكده نفت آبادان) آغاز شد. اين فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي در زمينه مهندسي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي انجام مي‌شد. در سال‌هاي اخير به دليل اهميت شاخه بالادستي صنعت نفت، گروه‌هاي آموزشي در زمينه مهندسي نفت، مهندسي گاز و حفاظت، ايمني و بازرسي فني آغاز به كار نمودند كه آغاز رسمي ارائه دوره‌هاي مهندسي نفت در سال 1379 بود. در حال حاضر، گروه‌هاي آموزشي مهندسی نفت در 3 گرایش (مهندسی مخزن، مهندسی حفاری و استخراج، مهندسی بهره‌برداری از منابع نفت) و همچنین گروه های آموزشی علوم پايه و زبان، مهندسي گاز، مهندسي اتوماسیون و ابزار دقیق و مهندسی مکانیک در اين دانشكده فعاليت مي‌كنند. همچنین این دانشکده اخیرا اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری به صورت مشترک با دانشگاه صنعتی شریف در گرایش مهندسی مخزن نموده است.

 

آدرس دانشکده: اهواز - كوت عبدالله - انتهاي بزرگراه آيت‌الله بهبهاني - ابتداي جاده آبادان دانشکده نفت اهواز


تلفن: 6-5551050-0611


      دانشکده نفت آبادان

در سال 1335 دانشكده فني آبادان (Abadan Institute of Technology) با برنامه مهندسي عمومي شروع به كار نمود. انتخاب دانشجو براي برنامه مهندسي عمومي بعداً متوقف گرديد و آخرين دوره در سال 1345 فارغ التحصيل شدند. مدارك اعطا شده از سوي اين مؤسسه در سطح بين المللي پذيرفته و معتبر شناخته مي‌شد و تعدادي از فارغ التحصيلان اين مؤسسه جهت تكميل تحصيلات خود راهي دانشگاه‌هاي خارج از كشور مي‌شدند.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي و خروج كارشناسان خارجي از كشور و لزوم گسترش صنعت نفت و اداره كردن اين صنعت عظيم به دست كارشناسان و متخصصان ايراني و همچنين مسئله بازسازي بخش‌هاي مهمي از صنايع نفتي كه در طول جنگ تحميلي صدمه ديده بود، كمبود كادر فني و متخصصين صنعت نفت را آشكار ساخت. در اين زمان دانشكده مهندسي شيمي و پتروشيمي شهيد تندگويان آبادان در محل فعلي دانشكده نفت آبادان طي موافقت‌نامه ای در سال 1368 اقدام به پذيرش دانشجو نمود. در حال حاضر، گروه‌هاي آموزشي مهندسی اکتشاف نفت و همچنین گروه های آموزشی مهندسی شیمی، مهندسی بازرسی فنی و مهندسی ایمنی و حفاظت در اين دانشكده فعاليت مي‌كنند.

آدرس: آبادان - خیابان بوارده شمالي دانشکده نفت آبادان


تلفن: 1-4420050-0631


      دانشکده نفت تهران

دانشكده نفت تهران در سال 1336 ( 7 سال بعد از ملي شدن صنعت نفت ) با هدف تربيت نيروي متخصص در زمينه‌هاي مورد نياز شركت ملي نفت (با نام آموزشگاه حسابداري ) و با 61 دانشجو كه كارمندان صنعت نفت بودند، تأسيس شد. در سال 1350 نام مركز به مدرسه عالي حسابداري و علوم مالي و در سال 1353 به عنوان دانشكده حسابداري و علوم مالي نفت تغيير يافت. این دانشکده با پیروزی انقلاب در دانشگاه علامه طباطبايي ادغام شد، ولي در سال 1367 مجددا به نام دانشكده حسابداري و علوم مالي نفت زير نظر شركت ملي نفت ايران آغاز به كار كرد و بعد از تمركز دانشگاه صنعت نفت، در سال 1368 به عنوان يكي از دانشكده هاي دانشگاه صنعت نفت ادامه فعاليت داد.

با گذشت زمان دانشكده فعاليت خود را افزايش داده و در رشته‌هاي ديگري نظير کارشناسي مديريت صنعتي و بازرگاني، کارشناسي مهندسي کامپيوتر، كارشناسي ارشد مهندسي نفت، كارشناسي ارشد اتوماسيون و ابزار دقيق، MBA  و دكتري مهندسي نفت به جذب و تربيت دانشجو پرداخت.

در حال حاضر اين دانشكده اقدام به جذب دانشجو از طريق كنكور سراسري در مقطع كارشناسي  در رشته هاي  حسابداري، مديريت بازرگاني و مديريت صنعتي مي‌نمايد. ليكن براساس برنامه راهبردي تنظيم شده، در نظر است تمركز جدي در راه‌اندازي و اجراي دوره هاي كارشناسي ارشد در زمينه‌هاي حسابداري و مديريت در گرايش هاي مختلف مورد نياز صنعت نفت اقدام نمايد.

 

آدرس: تهران - خيابان ستارخان - انتهاي خيابان خسرو جنوبي - ضلع شرقي باشگاه شماره 2 شركت ملي نفت ايران دانشکده نفت تهران


تلفن: 5-44208054-021

  

      دانشکده علوم دریایی محمودآباد

دانشكده نفت محمود آباد واقع در قسمت جنوبی دریای خزر به فاصله دویست کیلومتری شمال شرقی تهران، با شروع فعالیت خود از سال 1364 در زمینه آموزش‌های دریانوردی، یکی از اولین مراکز آموزش عالی دریایی کشور می باشد که موفق به دریافت گواهینامه‌های استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2008  از موسسه بین المللی DNV گردید. اجرای بیش از 20 دوره تخصصی و بین المللی دریایی از جمله افسر دومی عرشه و مهندس سومی موتور و برگزاری دوره‌های افسری تکمیلی و تطبیقی، سیمولاتور آرپا و رادار و ... از جمله فعالیت های این واحد بوده است.

در سال‌های اخیر با هدف تامین نیروهای متخصص و کارامد مورد نیاز صنعت نفت، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده متمرکز در حوزه فراساحل- با توسعه رشته های تحصیلی، راه اندازی مرکز تحقیقات صنایع فراساحل نفت و گاز و برگزاری بسیاری از دوره‌های ضمن خدمت، برقرار می‌باشد.

در حال حاضر، این دانشکده در زمینه های کارشناسی مهندسی کشتی (گرایش موتور)، کارشناسی ارشد مهندسی سازه‌های دریایی و کارشناسی ارشد مهندسی سیستم‌های انرژی دانشجو می‌پذیرد.

آدرس: مازندران - محمودآباد - انتهاي خيابان آزادی - دانشکده نفت محمود آباد


تلفن: 8-7740125-0122

دانشکده نفت آبادان

برای اطلاعات بیش‌تر در مورد این دانشگاه کلیک کنید.

 

راهیان نفت

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت