صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   مهندسی مخزن 1

مهندسی مخزن 1

مهندسی مخزن 1 درس تخصصی و پایه ای برای سایر دروسی همچون چاه آزمایی، مهندسی مخزن 2 و همچنین درس مهندسی بهره برداری است که با مطالعه این درس دانشجو می تواند آهسته آهسته ورود خود را به جامعه مهندسی نفت تبریک گوید، چرا که مطالعه دقیق و یادگیری اصولی این درس که در عین حالی که دارای فرمول ها و مطالب روان و جذاب است، کاربرد گسترده ای در صنعت نفت دارد.

در این درس به بیان الگوهای جریانی سیالات در درون یک مخزن هیدروکربنی، بررسی رفتار چاه های مختلف و تأثیرات چاه ها بر یکدیگر، هندسه مخزن، بررسی نمودارهای تولیدی و اصول تولید چاههای افقی می پردازد. در واقع با اطمینان خاطر می توان گفت که اگر یک مهندس نفت بر این درس تسلط کافی نداشته باشد و آنرا دست کم بگیرد، همیشه پای او در این رشته لنگ خواهد بود.

منابعی که تا به امروز اکثراً مورد استفاده قرار می گیرند، کتاب Slider و Tarek Ahmed  هستند که حاوی مطالبی همچون: مبانی حرکت سیال، تقسیم بندی جریان سیال، فشار میانگین، معادله انتشار و کاربردهای آن ، اصل انطباق یا superposition  ،آسیب دیدگی سازند و... هستند. در کنار این کتاب جزوات اساتید مطرحی همچون جناب دکتر هلالی زاده نیز می تواند یاری رسان باشند. یکی از ویژگی های بارز  این درس داشتن چهارچوب مشخص درسی است که قطعاٌ چه درامتحانات دانشگاهی و چه در طراحی سوالات کنکور خارج از این چهارچوب نخواهد بود. در زمان مطالعه این درس باید روابط و فرمول ها را کاملاً به صورت اثباتی و طی مراحل اثبات آن فرا گرفت چرا که در این روابط ضرایبی مطرح می شوندکه اگر دانشجو تسلط کافی را نداشته باشد، عملاً در محاسبات مرتکب خطا خواهد شد. پس توصیه ی ما این است که این درس را نیز همچون سایر دروس به صورت مفهومی و با یادگیری تمامی مراحل دست یابی به یک رابطه مطالعه کنید. در بحث شیرین و پرطرفدار کنکور ارشد نیز همانطور که توضیح داده شد، خارج چهارچوب مطرح شده در منابع و جزوات چیزی فراتر نخواهد بود و صرفاً باید با دقت تمام به سوالات پاسخ داد.

دراین بین نیز دپارتمان راهیان نفت از کنار این درس تخصصی و پرتراز ساده عبور نکرده و با تألیف کتاب جدید نسل طلایی به بیان تشریحی و مفهومی درس و در کنار آن بیان نکات مهم و پرتکرار آزمون های سراسری در قالب ایستگاهای نکته و تست پرداخته و مطالعه این کتاب عملاً داوطلب و دانشجویان عزیز را از مطالعه هرگونه منبع دیگری با توجه به حجم زیاد مطالب مهندسی نفت بی نیاز می کند.

همانطور که قبلاً مطرح شد، داوطلبان و دانشجویانی که با خواندن کتاب یا به هر نحوی در موضوع خاصی احساس ضعف می کنند و به تنهایی قادر به حل مشکل خود نیستند، دپارتمان راهیان نفت کلاس های تکمیل کننده‌ای پیش بینی کرده که با اطمینان و اتکا به کارنامه درخشان خود در طی چند سال اخیر می توان آنرا قویترین و موثرترین کلاس های درسی در مهندسی نفت خصوصاً مهندسی مخزن دانست.

 مهندسی مخزن

 

راهیان نفت 

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت

موسسه آموزش عالی آزاد نگاره