صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   مصاحبه اختصاصی با جناب آقای مهدی سهمگین (رتبه 51 مهندسی مخازن هیدروکربوری 1394)

 

 

 

1.با سلام؛ در ابتدا تشکر می‌کنیم به خاطر وقتی که برای مصاحبه اختصاص دادید. کمی خود را معرفی کنید. متولد چه شهری هستید؟ بفرمایید مقطع کارشناسی را در چه رشته و دانشگاهی گذراندید وکدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده اید؟

سلام.مهدی سهمگین هستم،متولد گچساران،لیسانس مهندسی بهره برداری  از دانشگاه ازاد واحد گچساران،مهندسی مدیریت از مخازن نفت دانشگاه صنعت نفت تهران را انتخاب کردم.

2.چه زمانی دقیقا برای مطالعه ویژه کنکور ارشد مهندسی نفت استارت زدید؟ چه سطح علمی اولیه ای داشتید؟ کمی توضیح دهید.

در ابتدا لازم میدونم توضیح مختصری در مورد دوران تحصیل لیسانس داشته باشم، حقیقتا در دوران چهار سال لیسانس هر سر فصلی که تدریس شد  رو به نحو احسنت یاد گرفتم، ولی موضوع اصلی  اینه که تقریبا از این صدو خورده ای واحد تخصصی که گذراندیم نهایتا ده ، دوازده واحد رو کامل تدریس کردند.نمی خوام یه طرفه به قاضی برم و کسی رو به تنهایی مقصر بدونم، صد در صد این کم کاری دو طرفه بود، هم از طرف بسیاری از دانشجویان که فقط نمره گرا شده بودند  و هم تعدادی از اساتید که کم کاری داشتند و سرفصل ها رو کامل تدریس نمیکردند.این مباحث رو مطرح کردم که پی ببرید  ما با چه سطح علمی تصمیم به پیمودن مسیر کنکور گرفتیم. راستش  من اصلا به دانشگاه دولتی هم فکر نمیکردم،روزی که اخرین امتحان لیسانس رو به پایان رسوندم تنها گزینه پیش روم خدمت سربازی بود، به توصیه یکی از دوستان خوبم به اسم تورج عرب پور تصمیم گرفتم فعلا خدمت سربازی رو بزارم کنار ،و این چند ماه یه تلاش واسه کنکور داشته باشم. در این مسیر افتخار اشنایی با موسسه راهیان نفت و شخص اقای میر جردوی رو داشتم. با توکل به خدا تقریبا از ده تیر شروع به مطالعه کردم.

3. از روزی که درس خواندن را شروع کردید را تا روز کنکور ، به بازه های 2 ماهه تبدیل کنید و بگویید در هر بازه روزانه چقدر درس می خواندید؟

اگه بخوام دقیق توضیح بدم، تیر و مرداد به طور میانگین پنج ساعت مطالعه داشتم .شهریور ماه به دلیل مشکلاتی که برام پیش اومد تقریبا 25روز از درس فاصله گرفتم.مهر و ابان و اذر شش ساعت،دی وچند روز اول بهمن ماه متوسط هفت ساعت مطالعه داشتم.در ضمن دوازده روز اخر به دلیل مشکلاتی که واسم پیش اومد هیچ گونه مطالعه ای نداشتم.

4.قبول شدن در مقطع کارشناسی با قبولی درکارشناسی ارشد چه تفاوتی دارد؟

به نظر من ارشد مسیر هموارتری رو نسبت به لیسانس داره و در صورت داشتن یه برنامه مدون و حساب شده میتونیم به موفقیت لازم که یه دانشگاه خوب هستش برسید.مهمترین تفاوت ارشد و لیسانس اینه که ارشد میشه با یه درصد متوسط یه دانشگاه خوب قبول شد،پس مسیر اسونتری  رو پیش رو داریم.

5.داوطلبان امسال برای موفقیت در کنکور بر روی چه منابع مطالعاتی، جزوات و کتابهایی تمرکز کنند؟

این یه واقعیته که در حال حاضر منابع یکی هستند و در اختیار همه داوطلبان قرار دارند،پس دانشجویان عزیز نباید خودشون رو سردرگم کنن.به نظر من  منابع سایت راهیان کاملترین منابع هستش . برای دوستانی که از کلاس های کنکوری موسسه استفاده میکنن،مطالب تدریس شده کلاس و کتاب های راهیان کافیه،البته واسه آرامش بیشتر میتونن یه مطالعه ای روی جزوات داشته باشن.

6.نظر شما در ارتباط با اهمیت کنکورهای آزمایشی چیست؟ ایا شرکت در آزمون های آزمایشی اصلأ ضروری است؟ آیا خود شما در آزمون های آزمایشی مؤسسات شرکت کردید؟ آیا رتبه آزمون های آزمایشی شما نزدیک به رتبه واقعی شما در کنکور اصلی ارشد مهندسی نفت بود؟ چه توصیه ای در این ارتباط برای دانشجویان امسال دارید؟

در ابتدا لازم میدونم واسه نشون دادن اهمیت ازمون ازمایشی یه مثال بزنم.میتونیم کنکور رو به یه مسابقه فوتبال تشبیه کنیم فوتبالی که اگه قبل از بازی اصلی بازی مقدماتی نداشته باشیم نمیتونیم به یه ترکیب خوب واسه تیم دست پیدا کنیم.ازمون های ازمایشی حکم بازی مقدماتی رو دارن.بازی مقدماتی  که ما با اونا میتونیم نقاط ضعف خودمون رو شناسایی کنیم  و اونا رو برطرف کنیم. من آزمونای راهیان نفت رو شرکت میکردم و خیلی هم ازشون راضی بودم.رتبم تقریبا نزدیک به رتبه ازمون های راهیان نفت بود.

7.نظر شما در ارتباط با اهمیت کلاسهای آمادگی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت چیست؟ ایا شرکت در این کلاسها اصلأ ضروری است؟ آیا خود شما در کلاسهای مؤسسات شرکت کردید؟ چه توصیه ای در این ارتباط برای دانشجویان امسال دارید؟

کلاس های کنکور موسسه راهیان نفت واسه من که از سطح علمی پایینی برخوردار بودم بسیار مثمر ثمر بود .با توجه به زیاد بودن مطالب و کتاب ها توصیه میکنم داوطلبان  عزیز حتی المقدور از این کلاس ها استفاده کنن.من بدون استفاده از این کلاس ها تو یه پروسه یه ساله اصلا نمیتونستم  قبول شم. یادگیری بعضی از دروس بسیار سخت و زمان برهستش و  کلاس های راهیان نفت واقعا کمک زیادی به من کردند.من خودم از کلاس ها بسیار راضی بودم.

8.برگردیم به نحوه مطالعات شما برای کنکور ارشد، آیا درس خاصی بود که تا روز کنکور شما را اذیت کند؟ و آیا در درس خاصی ضعف داشتید؟ اگر داشتید با آن چه کردید؟

بله نمودارگیری.نمودارگیری واسم مشکل ایجاد کرد.و با وقت گذاشتن زیاد تونستم تا روز کنکور به یه تسلط راضی کننده ای برسم.

9.روزهایی که فشار کنکور به اندازه‌ای بود که واقعا احساس می کردید که دیگر نمی توانید، چه می کردید؟

خستگی در یه صورت میتونه  غلبه کنه،اون هم موقعی هستش که نا امیدی سراغ انسان بیاد،من در این مسیر ناامید نشدم و مطمئن بودم رتبه خوبی میارم،ولی گاهی به دلیل سطح علمی و پایه ضعیف تر درسی که نسبت به دانشجویان دانشگاه های دولتی داشتم به دانشگاه های کمتر مطرح راضی میشدم ولی خداروشکر با امید به خدا و کمک دوستان خوبم باز به مسیر اصلی برمیگشتم و به دانشگاه های برتر فکر میکردم. به طور کلی اگه بخوام جواب این سوال رو تو یه جمله خلاصه کنم  میتونم بگم باید کلمه توانستن رو از ته قلب بهش ایمان داشته باشیم.

10.نقش خانواده ، دانشگاه محل تحصیل و دوستان درموفقیت شما چقدر موثر بود؟ 

مطمئنا خانواده نقش بسیار پررنگی داشتند و کمک خانواده باعث دلگرمی هر چه بیشتر من میشد.در مورد نقش دوستان  لازم میدونم که یه توضیحی داشته باشم.ما یه گروه شش نفره بودیم که واسه کنکور میخوندیم،و تو این مسیر هر جایی که یکیمون مشکلی واسش پیش میومد بقیه با جون دل واسه برگشتنش تو مسیر کنکور از هیچ کمکی دریغ نمیکردند.امیدوارم بتونم زحمات خانواده و دوستان رو جبران کنم.

11.آیا روز شروع درس خواندن برای کنکور رتبه ای را برای خود متصور بودید؟ آیا روز قبل از کنکور فکر می کردید که چه رتبه ای کسب می کنید؟

روزکنکور هدف من قبول شدن تو یه دانشگاه مطرح بود ،ولی به اون خودباوری نرسیده بودم و کم کم این خودباوری تقویت شد.روز قبل از کنکور با توجه به تلاشی که کردم و سطح امادگی که داشتم  رتبم رو همین حدود تصور میکردم.

12.چه کسی در مسیر کنکور شما بیشترین تاثیر را روی شما داشت؟

استاد میرجردوی عزیز، استاد حاجی سیدی و همچنین دوستان خوبم.

13.چرا دعوت به همکاری با دپارتمان تخصصی راهیان نفت را در تألیف و طراحی سؤالات آزمون های آزمایشی را پذیرفتید؟ از طراحی و تألیف این منابع جدید چه انگیزه و هدفی دارید؟

این یه افتخار برای من که بتونم با دپارتمان راهیان نفت همکاری داشته باشم ،و یکی از مهم ترین اهداف من این هستش که بتونم کمکی هر چند مختصر خدمت داوطلبان عزیز داشته باشم.

14.در پایان، به عنوان یک فرد موفق در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی کشور، چه توصیه‌ای برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت دارید؟

شهامت همیشه فریاد زدن نیست،گاهی صدای آرامی است که در انتهای روز  میگوید:فردا دوباره تلاش  خواهم کرد... 

با تشکر از حسن همکاری و صداقت شما در پاسخگویی به سؤالات ما. آرزومندیم در تمامی مراحل زندگی سالم، صادق و موفق باشید.

 

راهیان نفت

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت