صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   مصاحبه اختصاصی با جناب آقای بابک بهرامی (رتبه 1 مهندسی حفاری و بهره برداری 1392)
آقای مهندس بابک بهرامی
  
رتبه 1 مهندسی حفاری و بهره برداری

کارنامه کامل آقای بهرامی:
    
زبان: 12.2 ٪ ، ریاضی : 5 ٪ ، زمین شناسی : 71.7 ٪ ،
خواص سنگ و سیال : 53.33 ٪ ، چاه پیمایی و چاه آزمایی: 65 ٪  حفاری: 71.7% ،
مخازن و بهره و دوفازی : 63.33٪

 

1. با سلام؛ در ابتدا تشکر می‌کنیم به خاطر وقتی که برای مصاحبه اختصاص دادید. کمی خود را معرفی کنید. متولد چه شهری هستید؟ بفرمایید مقطع کارشناسی را در چه رشته و دانشگاهی گذراندید وکدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده اید؟

   بابک بهرامی هستم متولد سال 70 شهر شیراز، اصالتا هم ترک قشقایی هستم. مقطع کارشناسی رو دانشگاه شیراز خوندم البته گرایش مخزن ولی خب بخاطر علاقه ای که به حفاری داشتم تصمیم گرفتم ارشد رو در گرایش حفاری و بهره برداری شرکت کنم که به لطف خدا رتبه یک شدم. با مشورتی که با آقای مهندس میرجردوی و سایر دوستانی که سابقه ی تحصیل در اهواز و تهران رو داشتن و همچنین جایگاه علمی دانشگاه، تصمیم گرفتم دانشگاه صنعتی شریف رو واسه ادامه تحصیل انتخاب کنم.

2. چه زمانی دقیقا برای مطالعه استارت زدید؟ چه سطح علمی اولیه ای داشتید؟ کمی توضیح دهید.

   تقریبا 20 تیرماه به همراه یکی از دوستان صمیمی به نام محمد میری هرچی جزوه ی خوب و یا نه چندان خوب اساتید نفتی که بود رو کپی زدیم و مشغول خوندن شدیم.

   چون از همون ابتدا به دروس نفتی علاقه مند بودم سعی میکردم موقع تدریس اساتید خوب یاد بگیرم واسه همین کلیات دروس نفتی رو بلد بودم، درسته که معدلم 16 است ولی معدل دروس مرتبط با نفتم بالای18 است، ولی خب به هرحال باید سعی میکردم جزئیاتی که اساتید دانشگاه های دیگه بهشون اشاره کردن رو هم یاد بگیرم، تقریبا اون اوایل هم کارم فقط جزوه خونی بود.

 3. از روزی که درس خواندن را شروع کردید را تا روز کنکور به بازه های 2 ماهه تبدیل کنید وبگویید در هر بازه روزانه چقدر درس می خواندید؟

   بهتره اینجوری تقسیم بندی کنم: ماه اول که مردادماه باشه تقریبا روزی 10 ساعت، شهریورماه میانگین روزی 2-3 ساعت، فکر کنم بخاطر اینکه سنگین شروع کردم شهریور رو نتونستم خوب بخونم.ترم هفت 13 واحد بیش تر نگرفتم تا راحت تر بتونم بخونم، مهر تا دی بطور میانگین روزی 7 ساعت، بهمن ماه هم که بیکار بودم تقریبا روزی 12 ساعت می خوندم.

 4. قبول شدن در مقطع کارشناسی با قبولی درکارشناسی ارشد چه تفاوتی دارد؟

   از نظر وقت گذاشتن روزانه و صرف انرژی تقریبا مثل هم هستند. از این منظر که در آزمون ارشد منابع ثابتی وجود ندارد و از آنجاییکه اکثر داوطلبین از تابستان شروع به خواندن می کنند، زمان خواندن برای آزمون ارشد حدود 5 ماه کوتاه تر است می توان قبولی در ارشد را سخت تر دانست اما به علت پخش شدن رقبا در رشته های مختلف و کمتر بودن استرس نسبت به زمانی که کم سن و سال تر بودیم می توان آزمون ارشد را ساده تر دانست.

 5. قبل از ورود به دانشگاه برای لیسانس از رشتتون شناخت داشتید؟ آیا واقعا با علاقه وارد شدید؟ و اگر نه آیا در دوران لیسانس به رشتتون علاقمند شدید؟

   تا حدود زیادی شناخت داشتم، پسر عمه ام دانشکده ی نفت اهواز درس خونده بود و اطلاعات رو قبلا ازش گرفته بودم. از همون دبیرستان هم همه ی دوستام میدونستن که دوست دارم نفت بخونم.

 6. داوطلبان امسال برای موفقیت در کنکور بر روی چه کتابهایی تمرکز کنند؟

   به جز کتاب های راهیان که مجموعه ی خوب و کاملی است بخصوص کتاب های جدید که هر کتاب مخصوص یک درس است، به شخصه کتاب جلد 6 که مربوط به چاه آزمایی بود را خواندم که خیلی مفید بود، فقط 2-3 مورد کتاب هست که به داوطلبینی که با من مشورت کرده اند معرفی کرده ام و مابقی منابعی که معرفی کرده ام جزوه ی اساتید بوده اند .

 7. درس خاصی بود که تا روز کنکور شما را اذیت کند؟ و آیا در درس خاصی ضعف داشتید؟ اگر داشتید با آن چه کردید؟

   درس ریاضیات واقعا منو اذیت کرد البته نه اینکه سخت باشه ولی علاقه ای به خوندن این درس نداشتم، بطور کلی تصمیم گرفته بودم برای زدن 2-3 تا از سوالات، این درس رو بخونم واسه همین هم از 20 روز قبل از کنکور روزی یک ساعت معادلات خوندم که سر جلسه هم 1 تست بیش تر نزدم، به داوطلبین اصلا توصیه نمی کنم کار من را تکرار کنند چون واقعا ریسکه. اگه این درس رو ضعیف هستن یا باید زیاد براش وقت بذارن یا اینکه از کلاس ها استفاده کنند.

 8. روزهایی که فشار کنکور به اندازه‌ای بود که واقعا احساس می کردید که دیگر نمی توانید،چه می کردید؟

   من از همون اول هدفم مشخص بود و برای رتبه ی زیر 5 تلاش می کردم، وقتی تست سال های قبل رو جواب میدادم ،می دیدم منابعی که خوندم مفید بودن و تلاش می کردم که هرچه بیش تر روی دروس مسلط بشم. بخاطر رسیدن به هدفم به شخصه هیچوقت این احساس رو تجربه نکردم.

9. نقش خانواده درموفقیت شما چقدر موثر بود؟ 

   اگه بشه هر یک از عوامل موفقیت رو مثل یک دانه ی زنجیر فرض کرد، خانواده عامل اصلی در بهم پیوستن این زنجیره است. از یک طرف پشتیبانی های مادی و معنوی و از طرف دیگر آماده سازی شرایط خانه برای درس خوندن. مثلا من گاهی وقتا از پدرم می پرسیدم اگه قبول نشم چی میشه؟ جواب پدرم این بود که من مطمئنم قبول میشی ولی احیانا اگر هم نشی سال بعد میخونی، همین یک جمله همه ی استرس من رو رفع می کرد چون هم نشون میداد که به من امید دارند، هم اینکه توقع زیادی ازمن ندارند.

 10. آیا روز شروع درس خواندن برای کنکور رتبه ای را برای خود متصور بودید؟ قبل از روز کنکور فکر می کردید که چه رتبه ای کسب می کنید؟

   از همون روز اول برای رتبه ی خوب تلاش کردم حتی یه بار هم سر کلاس همه به ترتیب برنامه ی 5 سال آینده ی خودشون رو میگفتن، من هم گفتم که رتبه ی یک ارشد میخوام بشم که حتی بعضی از همکلاسی ها از سر تمسخر خندیدن.  قبل از کنکور فکر میکردم بتونم یک بشم ولی بعد از کنکور تا قبل از اعلام نتایج فکر نمی کردم یک رقمی بشم چون 2 تا از درس ها (خواص سنگ و زبان) رو خیلی کمتر از انتظاری که داشتم زده بودم.

 11. چه کسی در مسیر کنکور شما بیشترین تاثیر را روی شما داشت؟

   اول از همه که خانواده ام تاثیر گذار بودن ولی از نظر درسی یکی از دوستان به نام یاسین خیاط که همه ی جزوات رو برامون پیدا میکرد و محمد میری که وقتی دانشگاه بودم با هم درس می خوندیم خیلی موثر بودن، در ضمن نباید از راهنمایی های مهندس میرجردوی هم گذشت که خیلی از وبلاگشون استفاده کردیم.

 12. چه توصیه‌ای برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت دارید؟ 

   اول اینکه هرچه سریع تر خوندن رو شروع کنند و دوم هم اینکه سعی کنند از تجربیات افرادی که قبلا این راه رو رفتن استفاده کنند و برای ادامه ی راه به هر شخصی اعتماد نکنند. 

 13. چرا دعوت به همکاری با مجموعه راهیان نفت را در تألیف کتب و طراحی سؤالات آزمون های آزمایشی را پذیرفتید؟ از طراحی و تألیف این منابع جدید چه انگیزه و هدفی دارید؟

   از نظر تالیف کتاب، بخاطر اینکه خودم از این کتاب ها استفاده کردم و برای من مفید بوده اند البته بعضی جاها ضعف هایی هم در تالیف دیدم، خواستم هم در هرچه بهتر شدن کتاب ها کمک کنم هم اینکه منابع زیادی که وجود داره رو در این کتاب ادغام کنیم تا دوستان سال های بعد لازم نباشه منابع مختلف و گاهی بی فایده رو بخوانند.

از نظر طراحی تست، به شخصه در آزمون های یکی از موسسات شرکت کردم و به هیچ وجه از نوع ، کیفیت و منابع سوالات راضی نبودم. وقتی این محیط دوستانه و باکیفیت رو در مجموعه ی راهیان دیدم مطمئن شدم که آزمون های باکیفیتی قرار است برگذار کنندو تصمیم گرفتم من هم در این کار سهیم باشم. بطور کلی سابقه ی این مجموعه و دوستانی که همکاری می کنند عامل اصلی برای این همکاری متقابل است.

با تشکر از حسن همکاری و صداقت شما در پاسخگویی به سؤالات ما. آرزومندیم در تمامی مراحل زندگی سالم، صادق و موفق باشید.

 

راهیان نفت

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت