صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما

حیات در كره زمین كه مدام در جنب و جوش و حركت است،‌ بیشترین انرژی جنبشی، گرمایی و شیمیایی خود را از نفت می‌گیرد. در واقع به یاری این ماده حیاتی است كه كوچكترین موتور ماشین تا غول‌آساترین ناوگان‌های سنگین به حركت در می‌آید و هزاران نوع تولیدات و مصنوعات صنایع سنگین و جدید پتروشیمی، كودهای شیمیایی، فرآورده‌های دارویی،‌ پارچه‌ها و الیاف مصنوعی، ‌پلاستیك‌ها،‌ چسب‌ها،‌ فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و پوشش‌های استحفاظی ساخته می‌شود.

خوشبختانه كشور ما كه درکنار خلیج نفت خیز فارس قرار گرفته است، دارای منابع  بزرگ نفت و گاز می باشد. از همین رو تربیت نیروی انسانی متخصص و كارآمد، برای بهره‌برداری درست و بهینه از این سرمایه خدادادی و جوابگویی افراد به نیاز‌های آتی صنعت نفت كشور، بسیار ضروری است.

به طور کلی  مهندسی نفت را می توان اینگونه تعریف کرد:

تلاش مشترک گروه‌های مختلف مهندسی جهت کشف یک مخزن نفتی، طراحی بهترین مسیر جهت رسیدن به مخزن، حفاری چاه و رسیدن به عمق مورد نظر، تعیین ویژگی های مخزنی  و تلاش جهت رساندن سیال تولید شده به سطح زمین و پیش بینی سناریو های مناسب تولید.

آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه به این نکته می‌باشد که مهندسی نفت به عنوان یک رشته بالادستی شناخته می‌شود. یعنی انجام تمام اقدامات لازم جهت شناسایی مخازن نفتی و تولید از آنها. در واقع پالایش این محصول و چگونگی تبدیل آن به سایر مواد ارزشمند، همچون سوخت‌ ها و مواد پلاستیکی، در حیطه کاری مهندسین نفت نمی گنجد و توسط مهندسین شیمی دنبال شده و این دیدگاه که مهندسی نفت، یک زیر مجموعه از مهندسی شیمی می‌باشد، دیدگاه درستی نیست.

به طور کلی مهندسی نفت دارای گرایش‌های زیر می‌باشد:

مهندسی مخازن هیدروکربوری

مهندسی حفاری

مهندسی بهره‌برداری

مهندسی اکتشاف

در این قسمت برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این گرایش‌ها، مطالبی آماده شده است.

 

تالار افتخارات راهیان نفت جامعترین و موثرترین منابع مطالعاتی اطلاعات کامل آزمون های آزمایشی ثبت نام آنلاین کلاسها و آزمون های راهیان نفت

آلبوم تصاویر فروشگاه آنلاین کتاب دانلود رایگان جزوات نمایندگی های راهیان نفت در سراسر کشور

کانال رسمی راهیان نفت در تلگرام

 

 

راهیان نفت

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت