صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   مهندسی بهره برداری

مهندسی بهره برداری

از سیر مراحل اکتشاف و مطالعات مخزن و حفاری که بگذریم. نوبت به بچه های بهره برداری می رسه که با مطالعه دقیق و انتخاب بهرین روش بهره برداری از مخزن را طراحی و اجرا کنند. دانشجویانی که این درس را مطالعه کرده اند بعضاً آنرا شبیه به درس حفاری می خوانند که دارای بحث ها و موضوعات زیادی است و هرچقدر هم مطالعه کنید دوباره مطلبی برای یادگیری وجود دارد. ولی با این اوصاف آنچه که مد نظر شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم است یادیگیری مطالبی است که در منابع اصلی این درس از جمله کتاب Michael J. Economides  و بهره برداری Allen   مطرح شده است. از مهمترین مباحث این کتب می توان بحث مشبک کاری ، اسید کاری، تزریق گاز، استفاده از پمپ ها ، نمودارهای عملکردی مخزن، آسیب دیدگی چاه، طراحی و نصب جداکننده ها و ... اشاره نمود که با یک نگاه به کتابی همچون Allen  که در دو جلد قابل دسترس است متوجه فراوانی و زیاد بودن حجم مطالب خواهیم شد.

در مباحث دانشگاهی نیز اساتید ارجمند با علم به این موضوع، با ارائه جزوات کلاسی و تدریس چهارچوب این درس به دانشجویان عزیز مقداری از این بار را از دوش دانشجویان برداشته اند تا دانشجو ابتدا با مطالعه جزوه و یادگیری پایه و اصول این درس، برای یادگیری تکمیلی به کتاب های منبع ذکر شده مراجعه کنند.

برای پاسخگویی به سوالات کنکور سراسری ارشد نیز تا چندسال پیش رسم بر اتکا کردن به جزوه اساتید طراح بود و داوطلبان نیز از این راه نیاز خود را برطرف می کردند و اکثراً جواب هم می گرفتند ولی رفته رفته با حضور اساتید دیگر و کناره گیری برخی اساتید از طرح سوالات کنکور، داوطلبان در سرجلسه با نگرش جدیدی از سوالات مواجه شده اند و اکثراً این باکس از سوالات را سفید باقی گذاشته و با نگاهی به درصدهای حتی رتبه های برتر متوجه این موضوع خواهیم شد. ولی این موضوع نباید باعث نگرانی داوطلبان شود چرا که در کنکور شرایط برای همه یکسان است و از این موضوع نیز نباید غافل شد که هرچند سوالات جدید هستند ولی چهارچوب کلی منابع را دارا می باشند.

ما نیز که همیشه پا به پای شما داوطلبین عزیز تا موفقیت در آزمون سراسری پیش رفته ایم با تألیف کتاب جلد دهم ویژه درس بهره برداری و بیان تمام موضوعات لازم و ضروری در بحث آزمون ارشد که از تمامی منابع اصلی و جزوات اساتید محترم طراح و مدرس برداشت شده است سعی بر تهیه منبعی کامل با پوشش 80 تا 90 درصدی مطالب، مسیر مطالعه این درس را برای دانشجویان هموار کنیم. از این بابت می گوییم 80 تا 90 درصد که هنوز مطالبی هستند که شاید از چشم ما و شما پنهان باشند چرا که همانطور که بیان شد مباحث این درس بسیار گسترده و حجیم است.

البته پیشنهاد ما شرکت در کلاس های تکمیل کننده درس بهره برداری است چرا که با تجربه چند ساله در بحث مطالعاتی کنکور مشاهده شده بیشتر داوطلبان به تنهایی قادر به تحلیل مسائل از جمله در بحث نمودار ها و محاسبات اسید کاری نخواهند بود و اگر هم باشند نیازمند صرف وقت زیادی هستند که ممکن است آنان را در مطالعه دروس دیگر تضعیف کند. لذا باید با راهنمایی و هدایت یه مدرس خوب این موانع را پشت سر بگذارند.

 

مهندسی بهره برداری

 

 

راهیان نفت 

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت

موسسه آموزش عالی آزاد نگاره