صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   مصاحبه اختصاصی با سرکار خانم فاطمه علمی (رتبه 4 مهندسی اکتشاف نفت 1394)

رتبه های برتر راهیان نفت


1. با سلام؛ در ابتدا تشکر می‌کنیم به خاطر وقتی که برای مصاحبه اختصاص دادید. کمی خود را معرفی کنید. متولد چه شهری هستید؟ بفرمایید مقطع کارشناسی را در چه رشته و دانشگاهی گذراندید وکدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده اید؟

سلام. فاطمه علمی هستم، متولد تهران، لیسانس زمین شناسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران که برای کارشناسی ارشد، مهندسی اکتشاف نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر رو انتخاب کردم.

2. چه زمانی دقیقا برای مطالعه ویژه کنکور ارشد مهندسی نفت استارت زدید؟ چه سطح علمی اولیه ای داشتید؟ کمی توضیح دهید.

سال چهارم کارشناسی به فکر تغییر رشته برای کارشناسی ارشد افتادم و با توجه به رشته دوره کارشناسی و جوی که قرار داشتم مهندسی نفت رو انتخاب کردم. تغییر رشته از علوم پایه به فنی مهندسی کار آسونی نبود و می بایست دقیق عمل میکردم و روش مطالعه خودسرانه چیزی نبود که نتیجه دلخواهم رو رقم بزنه برای همین نیاز به مشاوره داشتم و با جستجوهایی که تو اینترنت داشتم با دپارتمان تخصصی مهندسی نفت ( راهیان نفت ) آشنا شدم، مراجعه حضوری داشتم و با مشاوره های ارزشمندی که از استاد میرجردوی گرفتم بدون معطلی شروع به مطالعه کردم و با برنامه ی کلاس ها و آزمون های دپارتمان پیش رفتم. عدم آشنایی من با دروس مهندسی نفت هیچ مانعی برای پیشرفتم نبود و دروس و کلاس هایی که داشتم کاملا برای من ملموس و قابل فهم بودن هر چند که با توجه به شرایطم تلاش و توجه بیشتری نسبت به سایر دانشجوها لازم داشتم که خوشبختانه تمام تلاش های اساتید دپارتمان و خود من موثر واقع شد و به نتیجه دلخواهم که کسب رتبه تک رقمی و تحصیل در دانشگاه سراسری تهران بود رسیدم.

3. از روزی که درس خواندن را شروع کردید را تا روز کنکور ، به بازه های 2 ماهه تبدیل کنید و بگویید در هر بازه روزانه چقدر درس می خواندید؟

به غیر از زمانهایی که در کلاس های آمادگی آزمون شرکت داشتم من با میانگین روزی 4 ساعت شروع کردم و به مرور افزایش دادم تا اینکه ساعت مطالعات ایم رو به 10 ساعت و دو ماه آخر به 12 ساعت رسوندم.

4. قبول شدن در مقطع کارشناسی با قبولی درکارشناسی ارشد چه تفاوتی دارد؟

روش، انگیزه ی مطالعاتی و شرایط من برای این دو مقطع کاملا متفاوت بوده که برای همین امکان مقایسه راحتی ندارم اما با توجه به اینکه آزمون کارشناسی ارشد تخصصی تر و  مباحث متمرکز تر هست برای مطالعه هم راحت تر بود.

5. داوطلبان امسال برای موفقیت در کنکور بر روی چه منابع مطالعاتی، جزوات و کتابهایی تمرکز کنند؟

طبق تجربه شخصی خودم با اینکه من هیچ دانشی نسبت به دروس مهندسی نفت نداشتم، کتابهای راهیان ارشد حقیقتا موثر بود. کتاب های کامل و جامعی هستند که علاوه بر داشتن درسنامه کامل و سوالات تستی تالیفی و سراسری مهمترین ویژگی آنها داشتن همه نکات جزوات مطرح و مهم هر درس هست که این خیلی کمکم میکرد و دیگه نیازی به صرف زمان طولانی برای مطالعه تمامی جزوات نبود و به اینصورت وقت بیشتری برای مرور و تسلط داشتم که البته در صورت داشتن زمان کافی قطعا مطالعه جزوات و منابع تکیملی دیگه هم میتونه موثر باشه.

6. نظر شما در ارتباط با اهمیت کنکورهای آزمایشی چیست؟ ایا شرکت در آزمون های آزمایشی اصلأ ضروری است؟ آیا خود شما در آزمون های آزمایشی مؤسسات شرکت کردید؟ آیا رتبه آزمون های آزمایشی شما نزدیک به رتبه واقعی شما در کنکور اصلی ارشد مهندسی نفت بود؟ چه توصیه ای در این ارتباط برای دانشجویان امسال دارید؟

بله مسلما آزمون های آزمایشی برای هر دانشجویی با هر سطح علمی کاملا ضروریه به لحاط اینکه کمک میکنه تا برنامه مطالعاتی دقیقی داشته باشیم که با یه روند منطقی در بازه های منطم پیش میره و ما ملزم هستیم که با اون جلو بریم چون معمولا در یک بازه چند ماهه که برای آزمون کارشناسی ارشد ( که میتونه تاثیر مهمی در روند زندگی آینده مون داشته باشه ) اماده میشیم حالات روحی متفاوتی داریم که آزمون های آزمایشی به نوعی تعدیل کننده هستند و ما به رغم حالات روحی بعضا دلسرد و بی انگیزه مجبور به حفظ روند مطالعاتی مون طبق برنامه آزمون های آزمایشی هستیم در کنار اینکه از نقاط ضعف و قوت و جایگاه نسبی خودمون نسبت به باقی شرکت کننده ها آگاه میشیم که با توجه به جامعه اماری کاملا واقعی و بالای آزمون های آزمایشی دپارتمان تخصصی مهندسی نفت ( با توجه با رتبه هایی که در آزمون های آزمایشی کسب کرده بودم و مقایسه اونها با رتبه ی آزمون کارشناسی ارشد ) و مشاوره های تخصصی که قبل و بعد از هر آزمون ارائه میشد، من سهم بزرگی از موفقیت خودم رو مدیون آزمون های آزمایشی دپارتمان هستم و قطعا اگر بخواهم توصیه ای برای دانشجویان داشته باشم نطرم اینه که موسساتی که به طور اختصاصی در رابطه با رشته ای فعالیت دارند به لحاط خدمات تخصصی ( مشاوره، کلاس، ارتباط نزدیک و مستقیم با رتبه های برتر و غیره ) که دارند می تونن موثر تر باشند که در زمینه مهندسی نفت پیشنهاد من با توجه به تجربه شخصی خودم، اولین و جامع ترین دپارتمان مهندسی نفت ( راهیان نفت ) هست.

7. نظر شما در ارتباط با اهمیت کلاسهای آمادگی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت چیست؟ ایا شرکت در این کلاسها اصلأ ضروری است؟ آیا خود شما در کلاسهای مؤسسات شرکت کردید؟ چه توصیه ای در این ارتباط برای دانشجویان امسال دارید؟

بله کلاس های آمادگی آزمون راهیان نفت رو شرکت کردم که قطعا بدون شرکت در این کلاسها با توجه به شرایطی که داشتم هیچ شانس موفقیتی نداشتم. کلاس های آمادگی آزمون برای من کاملا موثر بود که نتیجه هم این بود که با شرکت در کلاسها من که هیچ دانشی از مهندسی نفت نداشتم از علوم پایه تونستم رتبه 4 آزمون کارشناسی ارشد گرایش اکتشاف نفت رو کسب کنم که همین خودش گویای همه چیز هست و باتوجه به نتیجه ای که خودم گرفتم قطعا کلاس های آمادگی کنکور دپارتمان تخصصی مهندسی نفت رو پیشنهاد میکنم که علاوه بر کلاس درس غنی که داشتم با توجه به پیشرفت کلاس به طور مستقیم و مستمر از مشاوره های درسی و روحی اساتید و رتبه های برتر سال های گذشته هم بهره مند میشدم که برای حفط روحیه مطالعاتی ام بسیار موثر بود.

8. برگردیم به نحوه مطالعات شما برای کنکور ارشد، آیا درس خاصی بود که تا روز کنکور شما را اذیت کند؟ و آیا در درس خاصی ضعف داشتید؟ اگر داشتید با آن چه کردید؟

بله ریاضی. رشته تحصیلی من در دبیرستان علوم تجربی و رشته کارشناسی من هم زمین شناسی بود که جزو علوم پایه محسوب میشه، در نتیجه ریاضیات نقطه ضعف بود و هیچ اشنایی قبلی با ریاضیات مهندسی نفت نداشتم که با توجه به این ضعف ام اوایل نطرم کنار گذاشتن این درس بود اما توصیه مشاور و استادم این بود که هیچ درسی رو کنار نزارم و هرچند کم رنگ تر اما در برنامه مطالعاتی ام داشته باشم و من هم تا روز اخر ریاضیات رو هم در کنار دیگر درسها داشتم.

9. روزهایی که فشار کنکور به اندازه‌ای بود که واقعا احساس می کردید که دیگر نمی توانید، چه می کردید؟

بله این حالت بارها قبل از آزمون تکرار شد که سعی میکردم با تنوع دادن به محیط مطالعه، یا موضوع مطالعه و یا نهایتا کنار گذاشتن اون برای چند ساعت روحیه ام رو تقویت کنم. هر بار موضوع مطالعه رو عوض میکردم و با یک درس راحت تر و اغلب زبان جایگزین میشد که البته در شرایط خیلی حاد تر مهمترین عامل حفظ روحیه من مشاوره های خوب و همیشه در دسترس دپارتمان بود که کمکم میکرد با روحیه قوی تر دوباره به مطالعه ادامه بدم.

10. نقش خانواده ، دانشگاه محل تحصیل و دوستان درموفقیت شما چقدر موثر بود؟ 

وقتی ما در یک نقطه ی خاص از زندگی قرار داریم قطعا  عوامل موجود در مسیری که تا به اونجا طی کردیم به نحوی تو هدایت ما به اون نقطه خاص موثر و مهم بودن و برای همین هم خانواده، دانشگاه محل تحصیل، دوستان و اطرافیانی که با اونها در ارتباط بودم هرکدوم در موفقیت من سهمی داشتن که بعضا ماهیت و تاثیر خوب و گاهی هم بد داشته اند اما نتیجه خوشایند بود چون به نطرم دید ما نسبت به هر چیر مثبت یا منفی باید طوری باشه که منجر به پیشرفت ما بشه نه مانعی برای اون. برای مثال من که در رابطه با مهندسی نفت سطح علمی پایینی داشتم این برای من یه ضعف بزرگ بود اما همین ضعف برای من انگیزه هم بود تا بیشتر و بیشتر تلاش کنم که اگه سطح متوسطی داشتم شاید هیچ وقت اینقدر مصمم تلاش نمیکردم.

11. آیا روز شروع درس خواندن برای کنکور رتبه ای را برای خود متصور بودید؟ آیا روز قبل از کنکور فکر می کردید که چه رتبه ای کسب می کنید؟

خب با مشاوره های پر انرژی که داشتم از روز اول هدفم تحصیل در یکی از دانشگاه های سراسری تهران بود و با تمام توان ام برای رسیدن به هدفم تلاش کردم، روز قبل از آزمون همه ی فکر ام حفط آرامش سر جلسه بود و البته اعتماد به تلاشی که داشتم.

12. چه کسی در مسیر کنکور شما بیشترین تاثیر را روی شما داشت؟

استاد میرجردوی. من همه ی موفقیت ام رو مدیون ایشون هستم و مطمئن ام بدون راهنمایی ها، مشاوره ها و کلاس های درس ایشون هیچ وقت نه تنها به این موفقیت نمیرسیدم بلکه حتی فکر رسیدن به این نتیجه رو هم نمیتونستم داشته باشم. ایشون یکی از موثر ترین افراد در شکل گیری هدفم و در نهایت تلاش قدم به قدم من برای رسیدن به موفقیت ام هستن که از صمیم قلبم ازشون تشکر میکنم و خوشحالم که با کسب یه رتبه ی خوب تونستم زحماتشون رو فقط قدری جبران کنم.

13. چرا دعوت به همکاری با دپارتمان تخصصی راهیان نفت را در تألیف و طراحی سؤالات آزمون های آزمایشی را پذیرفتید؟ از طراحی و تألیف این منابع جدید چه انگیزه و هدفی دارید؟

من وظیفه خودم میدونم به عنوان کسی که موفقیت اش رو توسط این مجموعه به دست آورده، همه ی تلاشم رو برای هر چه غنی تر شدن دپارتمان تخصصی مهندسی نفت و هر آنچه که موجب پیشرفت دانشجویان مهندسی نفت میشه به کار بگیرم.

14. در پایان، به عنوان یک فرد موفق در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی کشور، چه توصیه‌ای برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت دارید؟

 من دوست دارم این سوال رو کلی تر جواب بدم. ما آدمها زندگی هر لحطه مون رو با افکارمون میسازیم، اگه فقط جرات بزرگ فکر کردن رو داشته باشیم قطعا شرایط اش رو هم تجربه خواهیم کرد، فقط باید باور کنیم که فرق داشتن و نداشتن هرچیزی در باور ماست.

با تشکر از حسن همکاری و صداقت شما در پاسخگویی به سؤالات ما. آرزومندیم در تمامی مراحل زندگی سالم، صادق و موفق باشید.

در نهایت هم برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد مهندسی نفت  آرزوی موفقیت دارم و تشکر میکنم از اساتید دپارتمان تخصصی مهندسی نفت که کمک کردند من به باوری که در ذهنم شکل گرفت در واقعیت هم برسم.

 

راهیان نفت

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت