صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   مصاحبه اختصاصی با جناب آقای پوریا ادب نژاد (رتبه 8 مهندسی اکتشاف نفت 1393)
راهیان نفت
جناب آقای پوریا ادب نژاد
رتبه 8 گرایش مهندسی اکتشاف نفت
(دانشجوی کلاسهای راهیان نفت - رتبه 4 آزمون های راهیان نفت )

 

**** درصد های آقای ادب نژاد****

 زبان 32 ریاضی 5 زمین 62  ژئو 35  پتروفیزیک و لاگ 69 زمین تخصصی 62  دروس مهندسی نفت 13

 

 

 

1. با سلام؛ در ابتدا تشکر می‌کنیم به خاطر وقتی که برای مصاحبه اختصاص دادید. کمی خود را معرفی کنید. متولد چه شهری هستید؟ بفرمایید مقطع کارشناسی را در چه رشته و دانشگاهی گذراندید وکدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده اید؟

با سلام، مقطع کارشناسی را در رشته ی زمین شناسی دانشگاه تهران گذرانده ام و با توجه به علاقه ام به مهندسی اکتشاف نفت این گرایش را برای ادامه ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کردم و از آنجایی که دانشگاه تهران در مبحث پتروفیزیک زمینه ی بیشتری دارد این دانشگاه را ترجیح دادم. 

2. چه زمانی دقیقا برای مطالعه ویژه کنکور ارشد مهندسی نفت استارت زدید؟ چه سطح علمی اولیه ای داشتید؟ کمی توضیح دهید.

تاریخ دقیق شروع برای دوره ی مطالعاتی کنکور کارشناسی ارشد سال 93 برای بنده از 15 شهریور 93 بود. به غیر از اندکی تسلط در درس زبان، دروس زمین شناسی (عمومی،ساختمانی و نفت) و سنگ شناسی رسوبی که حاصل از دوره ی کارشناسی بود، در سایر دروس، پایه ی علمی قابل ذکری نداشتم و تقریبا هیچ کدام از آنها را در دوره کارشناسی نگذرانده بودم . واحدهای مرتبط با کنکور مهندسی اکتشاف نفت برای دانشجویان رشته ی زمین شناسی که در دوره ی کارشناسی با آنها سر و کار دارند عبارتند از : ژئوفیزیک (3 واحد)، ژئوشیمی آلی (2 واحد اختیاری) ، سنگ شناسی رسوبی و آزمایشگاه (3 واحد)، زمین شناسی نفت (3 واحد) ، زمین شناسی ساختمانی (4 واحد) و زمین شناسی فیزیکی( 3 واحد).

 

3. از روزی که درس خواندن را شروع کردید را تا روز کنکور ، به بازه های 2 ماهه تبدیل کنید و بگویید در هر بازه روزانه چقدر درس می خواندید؟

به غیر از روزهای شنبه ، دوشنبه و چهارشنبه که درگیر کار بودم و ساعت مطالعه مفیدم به 3 ساعت می رسید. ، در سایر روزهای هفته حدود 6 ساعت مطالعه مفید داشتم و این روند از ابتدای شروع تا 2 روز قبل از کنکور به همین صورت ادامه یافت.

 

4. قبول شدن در مقطع کارشناسی با قبولی درکارشناسی ارشد چه تفاوتی دارد؟

قبولی در کنکور کارشناسی به عوامل متعددی وابسته است. دروس امتحانی برای کنکور کارشناسی بازه ی گسترده ای دارند و بر خلاف کنکور کارشناسی ارشد از یک زمینه ی علمی خاص پیروی نمی کنند. همچنین تعداد داوطلبان برای کنکور کارشناسی بسیار بیشتر از کنکور کارشناسی ارشد است. برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت سالانه حدود 3000 داوطلب وجود دارد که بین 4 گرایش تقسیم می شوند و در بین این 4  گرایش مهندسی اکتشاف نفت به نسبت تعداد داوطلب و رقابت کمتری دارد. در واقع عامل تعیین کننده برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد انگیزه ی تحصیلی است و هر فردی که حداکثر تلاش خود را به کار بندد به احتمال بسیار بالا در این کنکور موفق خواهد بود.  

 

5. قبل از ورود به دانشگاه برای لیسانس از رشته تحصیلیتون شناخت داشتید؟ آیا واقعا با علاقه وارد شدید؟ و اگر نه آیا در دوران لیسانس به این رشته علاقمند شدید؟

رشته ی زمین شناسی از رشته های گروه علوم پایه است و در بسیار ی از زمینه های مهندسی از جمله مهندسی معدن، عمران (بخش ژئوتکنیک) و مهندسی نفت زمینه ی کاری دارد. انتخاب رشته ی زمین شناسی توسط من با توجه به این اطلاعات صورت گرفت و البته اسم دانشگاه تهران هم در این انتخاب بی تاثیر نبود.  در دوره ی کارشناسی با توجه به فراهم بودن  شرایط آموزشی مناسب بخصوص در زمینه های مرتبط با صنعت نفت مثل: زمین شناسی نفت، رسوب شناسی، سنگ شناسی رسوبی و زمین شناسی ساختمانی که از سال سوم بوجود آمد و با توجه به توصیه ی برخی از استادان رشته ی مهندسی اکتشاف نفت را برای ادامه ی تحصیل انتخاب کردم. ولی در مجموع علاقه ی من نسبت به رشته ام تنها در 2 سال آخر دوره ی کارشناسی شکل گرفت.

 

6. داوطلبان امسال برای موفقیت در کنکور بر روی چه  منابع مطالعاتی و کتابهایی تمرکز کنند؟

برای کنکور مهندسی اکتشاف نفت بسیاری از دروس با هم همپوشانی دارند. برای درس زبان با توجه به زمان باقیمانده تا کنکور مطالعه  کامل زبان عمومی و تخصصی مهندسی نفت (جلد 4) کافی است و در درجه ی اول تسلط بر کلمات مورد نیاز است. برای درس ریاضی بیشتر وقت خود را به ریاضی عمومی 1 و معادلات دیفرانسیل اختصاص دهید و کتاب پوران پژوهش دکتر حاجی جمشیدی برای ریاضی 1 و کتاب دکتر بهزاد خداکرمی انتشارات راهیان ارشد را برای معادلات دیفرانسیل مطالعه فرمایید.  برای دروس زمین شناسی کتاب 3 راهیان نفت، جزوه های دکتر کدخدائی  و دکتر ربانی(برای زمین شناسی نفت) و جزوه ی دکتر الیاسی را برای زمین شناسی ساختمانی مد نظر قرار دهید. برای ژئوشیمی جزوه ی دکتر ربانی و بخش ژئوشیمی کتاب مهندسی اکتشاف نفت راهیان را مطالعه کنید. برای ژئوفیزیک منابع بسیار گسترده است و جزوه ی دکتر بختیاری امیرکبیر و کتاب دکتر ریاحی بهینه به نظر می رسد. برای پتروفیزیک کتاب 7 راهیان و برای چاه نگاری کتاب 5 راهیان کافی است. برای دروس مخزن 1 (جزوه ی دکتر هلالی زاده) و کتاب مخزن 1 راهیان، حفاری ،جزوه ی دکتر جمشیدی (شریف) و کتاب حفاری راهیان و بهره برداری  (کتاب بهره برداری راهیان) مد نظر است. برای دروس زمین شناسی تخصصی کتاب مهندسی اکتشاف نفت و جزوه ی سنگ شناسی رسوبی دکتر ربانی کفایت می کند.  

7. نظر شما در ارتباط با اهمیت کنکورهای آزمایشی چیست؟ ایا شرکت در آزمون های آزمایشی اصلأ ضروری است؟ آیا خود شما در آزمون های آزمایشی مؤسسات شرکت کردید؟ آیا رتبه آزمون های آزمایشی شما نزدیک به رتبه واقعی شما در کنکور اصلی ارشد مهندسی نفت بود؟ چه توصیه ای در این ارتباط برای دانشجویان امسال دارید؟

کنکورهای آزمایشی و بخصوص آزمون های جامع نقش مهمی را در جلو بردن بودجه بندی و دور نبودن از فضای رقابت ایجاد می کنند و من نیز با توجه به واقعی بودن جامعه ی آماری و نزدیک بودن سبک سوالات کتاب های راهیان نفت به کنکور ارشد (از دیدگاه من)آزمون های راهیان نفت را انتخاب کردم. رتبه ی من در هر دو آزمون جامع موسسه ی راهیان نفت 4 شد و در آزمون اصلی نیز رتبه ی 8 را کسب کردم. 

 

8. چرا دعوت به همکاری با دپارتمان تخصصی راهیان نفت را در تألیف و طراحی سؤالات آزمون های آزمایشی را پذیرفتید؟ از طراحی و تألیف این منابع جدید چه انگیزه و هدفی دارید؟

مهم ترین انگیزه ی من در همکاری با دپارتمان تخصصی راهیان نفت حضور و شرکت در فضای علمی مرتبط با رشته ی تحصیلی ام و به کار بستن تجربه هایم در زمینه ی کنکور مهندسی نفت با سایر دانشجویان عزیز داوطلب کنکور می باشد.

9. برگردیم به نحوه مطالعات شما برای کنکور ارشد، آیا درس خاصی بود که تا روز کنکور شما را اذیت کند؟ و آیا در درس خاصی ضعف داشتید؟ اگر داشتید با آن چه کردید؟

با توجه به اینکه رشته ی من در دبیرستان تجربی بود آشنایی اندکی با مباحث ریاضی داشتم و به دلیل یکسری اتفاقات نتوانستم در این درس به تسلط کافی برسم. درس بهره برداری نیز برای من بسیار فرار بود و با توجه به حجم زیاد سایر دروس نتوانستم تا روز کنکور آن را جمع بندی کنم. زمین شناسی نفت ایران هم تقریبا همین حالت را برای من داشت.

10. روزهایی که فشار کنکور به اندازه‌ای بود که واقعا احساس می کردید که دیگر نمی توانید، چه می کردید؟

کتاب رو می بستم!!!!!

 

11. نقش خانواده ، دانشگاه محل تحصیل و دوستان درموفقیت شما چقدر موثر بود؟ 

نقش اساتید و دوستان در این انتخاب من بسیار پر رنگ بود و عامل اصلی تغییر رشته ی من نیز همین دوستان و اساتید دانشگاه بودند.

 

12. آیا روز شروع درس خواندن برای کنکور رتبه ای را برای خود متصور بودید؟ آیا روز قبل از کنکور فکر می کردید که چه رتبه ای کسب می کنید؟

در روز شروع به رتبه ی زیر 10 فکر می کردم ولی در روز قبل از کنکور به رتبه ی زیر 25 راضی بودم!!

 

13. چه کسی در مسیر کنکور شما بیشترین تاثیر را روی شما داشت؟

مهندس نوید میرجردوی که به عنوان یک دوست عزیز بسیار صادقانه بیشترین انگیزه ی تحصیلی را بخصوص در ماه قبل از کنکور به من داد.

 

14. در پایان، به عنوان یک فرد موفق در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی کشور، چه توصیه‌ای برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت دارید؟

به حواشی و هر چیزی که انگیزه ی شما را برای ادامه مسیر کاهش می دهد فکر نکنید و حداکثر تلاش خود را برای موفقیت به کار بندید.

 

با تشکر از حسن همکاری و صداقت شما در پاسخگویی به سؤالات ما. آرزومندیم در تمامی مراحل زندگی سالم، صادق و موفق باشید.

 

راهیان نفت

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت