صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
    مصاحبه اختصاصی با جناب آقای بهروز حریمی (رتبه 1 دکتری مهندسی نفت 1393)

رتبه 1 دکتری

جناب آقای بهروز حریمی

رتبه 1 دکتری مهندسی نفت

(سرپرست علمی طراحان سؤالات آزمون های آزمایشی راهیان نفت)

 

 

 

 

 

با سلام؛ در ابتدا تشکر می‌کنیم به خاطر وقتی که برای مصاحبه اختصاص دادید. کمی خود را معرفی کنید. متولد چه شهری هستید؟ بفرمایید مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در چه رشته و دانشگاهی گذراندید؟

من هم خدمت شما و مخاطبین دپارتمان راهیان نفت سلام عرض می کنم. بهروز حریمی هستم متولد سال 69 در مشهد. دوره کارشناسی مهندسی نفت را در دانشگاه صنعت نفت اهواز گذراندم و با کسب رتبه 2 کنکور ارشد نفت گرایش مخازن وارد مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مخازن هیدروکربوری دانشگاه صنعتی شریف شده و در این رشته مشغول به تحصیل می باشم.

چه زمانی دقیقا برای مطالعه استارت زدید؟ چه سطح علمی اولیه ای داشتید؟ کمی توضیح دهید.

مطالعه درس زبان را تقریباً از تابستان آغاز کرده بودم. از آنجاییکه برخی دروس کنکور دکترا با کنکور ارشد مشترک هستند، کسانی که مطالعه مناسبی برای کنکور ارشد داشته اند سطح علمی اولیه و آمادگی بیشتری را برای کنکور دکتری خواهند داشت. بنابراین زمان مطالعه دو ماهه برای دروس اختصاصی برای افرادی که دوره کارشناسی و ارشد را با پایه قوی را در رشته مهندسی نفت گذرانده اند، کافی به نظر می رسد. دوستانی که پایه قوی در مهندسی نفت ندارند یا از رشته های دیگر قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند، باید زمان بیشتری را صرف کنند.

 

قبول شدن در مقطع کارشناسی ارشد با قبولی در مقطع دکتری چه تفاوتی دارد؟

طبیعتاً ظرفیت قبولی دوره دکتری نسبت به کنکور ارشد بسیار کمتر بوده و در این آزمون رقبای شما علاوه بر دانشجویان هم سن و سالتان برخی مهندسین با تجربه شاغل در شرکت های نفتی نیز می باشند. با توجه به کمتر بودن تعداد دروس اختصاصی در کنکور دکتری نسبت به کنکور ارشد، تعداد جزوات و منابعی که لازم است مطالعه کنید کمتر می باشد. البته توجه داشته باشید که شرکت در کنکور و کسب رتبه مناسب تنها قدم اول بوده و قدم بعدی آماده کردن یک رزومه مناسب برای شرکت در جلسه مصاحبه می باشد.

 

آیا در کنکورهای آزمایشی هم شرکت کردید؟

خیر، برای آزمون دکتری کنکور آزمایشی ندادم.

قبل از ورود به دانشگاه برای لیسانس از رشتتون شناخت داشتید؟ آیا واقعا با علاقه وارد شدید؟ و اگر نه آیا در دوران لیسانس به رشتتون علاقمند شدید؟

شناخت خاصی نسبت به جزئیات رشته مهندسی نفت نداشتم و از طرفی علاقه ای به رشته های روتین فنی مهندسی مثل برق و عمران و مکانیک نداشتم. بعد از ورود به دانشگاه و خصوصا در ترم های بالاتر که درس های تخصصی نفت را می گذراندیم، علاقه ام به این رشته بیشتر شد چرا که رشته ای بسیار متنوع است و زمینه های کاری آن نیز بسیار متنوع است.

 

داوطلبان امسال برای موفقیت در کنکور دکتری بر روی چه کتابهایی تمرکز کنند؟

در حال حاضر ، به جز کتاب های راهیان ارشد که سؤالات تخصصی کنکورهای دکتری مهندسی نفت را پاسخ داده ایم ، کتاب تخصصی دیگری برای کنکور دکتری مهندسی نفت در بازار وجود ندارد و استفاده از جزوات اساتید طراح سوال توصیه می شود. البته برای دروسی که با کنکور ارشد مشترک هستند (مثل چاه آزمایی و مهندسی مخازن) منابع موجود برای کنکور ارشد تا حد زیادی کافی خواهد بود.

 

درس خاصی بود که تا روز کنکور شما را اذیت کند؟ و آیا در درس خاصی ضعف داشتید؟ اگر داشتید با آن چه کردید؟

با توجه به محدود بودن تعداد دروس کنکور دکتری و رقابت شدید تر در این آزمون به هیچ عنوان نباید هیچ درسی را کنار بگذارید و اگر در درسی کمبودی احساس می کنید با تمرین و ممارست ضعف های خود را جبران کنید.

 

آیا مشغله های دیگری (به عنوان مثال اشتغال در شرکت و یا مؤسسه خاصی) هم داشتید یا تمام وقت خود را در طول روز به مطالعه اختصاص می دادید؟

دوران مطالعه من برای آزمون همزمان با انجام پایان نامه ارشدم بود و بعلاوه سرپرستی علمی آزمون های آزمایشی دپارتمان راهیان نفت در سال گذشته را نیز بر عهده داشتم با این وجود استفاده بهینه از زمان باعث شد تا این کمبود وقت جبران شود.

 

خانواده، دوستان و اساتید درموفقیت شما چقدر موثر بود؟

طبیعتاً دوستان و خانواده در ایجاد شرایط مناسب برای مطالعه نقش مهمی دارند و من نیز از خانواده ام و دوستان و استاد راهنمایم (دکتر مسیحی) تشکر می کنم.

 

آیا روز شروع درس خواندن برای کنکور دکتری رتبه ای را برای خود متصور بودید؟ قبل از روز کنکور دکتری فکر می کردید که چه رتبه ای کسب می کنید؟

از روز اول قصد کردم برای کسب بهترین رتبه ها تلاش کنم و به لطف خدا و دعای خیر پدر و مادر توانستم رتبه یک آزمون دکتری مهندسی نفت سال 93 را بدست آورم.

 

چه توصیه‌ای برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی نفت دارید؟ 

داوطلبان کنکور (چه ارشد و چه دکتری) بایستی ابتدا هدف خود را از ادامه تحصیل در مقطع بالاتر تعیین کنند چرا که نداشتن برنامه و هدف برای شرکت در آزمون ممکن است باعث دلسردی و بی انگیزگی در طول دوران مطالعه می شود. درصورتیکه تصمیم جدی برای ادامه تحصیل داشتید باید با یک برنامه منسجم پیش بروید و هیچ درسی را کنار نگذارید. تنها راه موفقیت در آزمون مطالعه منسجم و هماهنگ تمام دروس و مدیریت دانسته ها و حفظ اعتماد به نفس در جلسه آزمون می باشد. داوطلبان آزمون دکتری باید توجه داشته باشند که آزمون کتبی تنها 30% از پذیرش شما را تشکیل می دهد و 70% بقیه مربوط به سوابق آموزشی-پژوهشی می باشد که در جلسه مصاحبه نمره دهی می شود.

با تشکر از حسن همکاری و صداقت شما در پاسخگویی به سؤالات ما. آرزومندیم در تمامی مراحل زندگی سالم، صادق و موفق باشید.

من هم برای شما و خوانندگان محترم آرزوی موفقیت و کامیابی در تمامی مراحل تحصیلی و شغلی را دارم.

 

 

راهیان نفت

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت