صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   چاه پیمایی (نمودارگیری از چاه)

چاه پیمایی (نمودارگیری از چاه)

 

درس نمودار گیری یا well logging که می توان آنرا برادر درس چاه آزمایی خواند از دیگر دروس مهندسی نفت است که در عین حالی که مطالب شیرین و جذابی را پوشش میدهد دارای نکات بسیاری است که باید در هنگام مطالعه این درس چه در دانشگاه و چه برای آزمون کارشناسی ارشد به این نکات که بعضاً باید حفظ شوند توجه داشت. تفسیر نمودارها در صنعت کاری تخصصی و مشکل است و جز با داشتن تجربه کافی  و دانش لازم از عهده این کار برآمدن کار راحتی نخواهد بود. البته در مباحث دانشگاهی و کنکوری کار به سختی و دشواری صنعت نخواهد بود و از دانشجویان نیز با توجه به توانایی هایشان انتظار می رود.

در بحث منابع این درس کتاب O.Serra سالیان سال است که مرجع اصلی این درس قرار گرفته و ترجمه آن نیز به زبان فارسی توسط دکتر نوروزی از انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان موجود می باشد. دیگر منبع این درس نیز کتاب James Brook  است و درکنار آن نیز اسناد شرکت شلمبرژه که در زمینه چاه پیمایی ید طولانی دارد، می تواند یاری رسان باشد.

برای مطالعه و آمادگی کنکور کارشناسی ارشد مطالعه این کتب برای داوطلبان بعضاً وقت گیر و خسته کننده بوده و سابق بر این مطالعه جزوه اساتید طراح برای داوطلبان خوشایند تر جلوه می کرد. ولی رفته رفته خصوصاً در سالهای اخیر با حضور اساتید جدیدی در بحث طراحی کنکور و زیاد شدن تعداد طراحان مانند گذشته مطالعه جزوه به تنهایی جوابگو نخواهد بود چرا که برخی از این جزوات به صورت اسلاید در دسترس هستند که به صورت خیلی خلاصه و تیتر وار موضوع را مطرح می کنند. لذا دپارتمان راهیان نفت برآن شد که کتابی را تألیف کند که با بهره گیری از منابع اصلی و جزوات اساتید مطرح تمامی مطالب لازم را برای داوطلبان پوشش دهد تا این عزیزان تنها نگرانی خود را برنامه ریزی صحیح کنکور قرار دهند و از لحاظ منبع مطالعاتی نگرانی دیگری نداشته باشند.

بنابراین توصیه ما این است  با توجه به تراز این درس که برای تمامی گرایشات بالا است از مطالعه دقیق این درس خصوصاً در بحث نمودارهای تخلخل و مقاومت و همچنین نمودار پتانسیل خودزا غافل نشوند.

برای عزیزانی که با خواندن کتاب یا به هر نحوی در موضوع خاصی احساس ضعف می کنند و به تنهایی قادر به حل مشکل خود نیستند، دپارتمان راهیان نفت کلاس های تکمیل کننده‌ای پیش بینی کرده که با اطمینان و اتکا به کارنامه درخشان خود در طی چند سال اخیر می توان آنرا قویترین و موثرترین کلاس های درسی در مهندسی نفت خصوصاً درس نمودارگیری چاه دانست.

 

 

چاه پیمایی

 

راهیان نفت 

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت

موسسه آموزش عالی آزاد نگاره